• Chinese media blurren de logo’s van westerse merken die televisiesterren dragen in talentenjachten en realityshows.
  • Aanleiding zijn de zorgen die merken als Nike, Adidas en H&M hebben uitgesproken over dwangarbeid in Chinese fabrieken.
  • Gebruikers van socialemediaplatform Weibo riepen op tot een boycot van verschillende merken en delen video’s waarin ze hun Nikes in brand steken.

Chinese media blurren de logo’s van westerse merken die televisiesterren dragen. Aanleiding is de ophef die is ontstaan over beschuldigingen van slavenarbeid in Chinese fabrieken.

Volgens de BBC doen Chinese televisiestations en apps veel moeite om de alomtegenwoordige logo’s te censureren.

In de reality-zangshow ‘Youth With You’ oefenen deelnemers bijvoorbeeld in volledige Adidas-outfits van schoenen, trainingsbroek en T-shirts en zijn tijdens de afgelopen aflevering alle logo’s en duidelijke kenmerken van de kleding geblurd.

Wel lieten de regisseurs er in een van de scènes het enorme logo van de Adidas Neo-lijn doorheen glippen:

neot
Foto: IQY

Adidas ligt net als andere westerse merken als Nike en H&M onder vuur in China vanwege het uiten van kritiek op gedwongen arbeid in de Chinese provincie Xinjiang.

Xinjiang is de thuisregio van de Oeigoeren, een etnische moslimminderheid die de afgelopen jaren vervolgd worden door de Chinese overheid. De Amerikaanse regering heeft de Chinese aanpak van de Oeigoeren bestempeld als genocide.

De meest recente ophef is ontstaan door een al wat ouder statement van H&M dat opdook op Weibo, de Chinese variant van Twitter. In die verklaring staat dat H&M niet samen wil werken met in Xinjiang gevestigde Chinese bedrijven vanwege “diepe zorgen over rapporten van mensenrechtenorganisaties en berichten in de media met beschuldigingen van dwangarbeid.”

De verklaring ging als snel ‘viral’ op Weibo en leidde tot oproepen tot een boycot. Webwinkels als Alibaba, Taobao en Pinduoduo verwijderden daarop producten van H&M uit hun aanbod.

Lees ook op Business Insider

Lees meer: H&M is niet meer te vinden op het Chinese internet – dat is een beangstigende waarschuwing voor andere retailers

Een paar dagen later kwam het bedrijf terug op de kritiek en beloofde het in een verklaring “betrokkenheid op lange termijn” bij China en inspanningen om “het vertrouwen van Chinese consumenten terug te winnen”.

nikes
De Nike-schoenen van de Chinese actrice Zhang Lanxin werden geblurd in de realityshow ‘Listen to Me’. Foto: MangoTV

Weibo-gebruikers richtten hun pijlen ook op Nike dat net als andere westerse merken als Walmart, Target en Adidas lid is van het samenwerkingsverband Better Cotton Initiative dat zich richt op het verduurzamen van de katoenteelt en de verbetering van de werkomstandigheden in de sector.

Nike uitte ook expliciet zorgen over het gebruik van dwangarbeid in Xinjiang, zoals ook onder meer Adidas, Gap, Fila, New Balance, Zara en Under Armour deden.

“We zijn bezorgd over rapporten over dwangarbeid in en in verband met de autonome Oeigoerse regio Xinjiang”, staat in een verklaring van het Amerikaanse merk voor sportartikelen. “Nike haalt geen producten uit Xinjiang en we hebben van onze leveranciers ook de verzekering gekregen dat ze geen garen of textiel uit de regio gebruiken.”

De Oeigoeren worden al jaren zwaar onder druk gezet door de Chinese autoriteiten. Er zijn sinds 2016 meer dan een miljoen Oeigoeren vastgezet in honderden gevangenkampen.

In reactie op die verklaring deelden Weibo-gebruikers massaal video’s waarin ze hun Nikes uit protest in brand staken en werd Nike toegevoegd aan de lijst van merken die geboycot moeten worden.

LEES OOK: 11 Europese en Amerikaanse merken die in China aanlopen tegen een consumentenboycot vanwege de Oeigoerse kwestie