Een klein deel van de Facebook-gebruikers kreeg begin vorig jaar als test een totaal vernieuwd ontwerp van de nieuwsfeed te zien. De lay-out werd vrijwel meteen geschrapt.

In het ontwerp van een jaar geleden zijn onder andere de foto’s groter en wordt er meer gebruik gemaakt van de balken aan de zijkant.

De reden voor het schrappen van de nieuwe lay-out is dat Facebook merkte dat het ontwerp niet goed werkte op oudere en kleinere computers. Dit schrijft één van de ontwerpers van Facebook, Julie Zhuo, op Medium. “Ik heb 27-inch monitors met een superhoge resolutie, maar veel mensen in de wereld hebben die niet. Er zijn veel meer mensen met lage resolutie schermen en kleine schermen dan met Apple of Dell-monitoren.”

Meer scrollen

Maar, de kwaliteit van de monitor is niet de enige factor volgens Zhuo. “Lang niet iedereen gebruikt Facebook op een mobiele telefoon of tablet. Een groot deel van de gebruikers bekijkt Facebook via een pc”, aldus de ontwerper.

“Lang niet al deze mensen hebben de beschikking over een muis met scroller. Zij moeten dus aan de zijkant van de browser klikken om naar beneden te scrollen. Als elk verhaal langer is of navigeren met de muis meer moeite kost, dan wordt de site voor hen moeilijker te gebruiken. De kwaliteit van hun ervaring is voor ons net zo belangrijk als die van andere gebruikers.”

Minder inkomsten uit advertenties?

Niet iedereen is het eens met deze verklaring van Zhuo. Volgens ontwerper Dustin Curtis heeft Facebook een andere reden om het ontwerp van de nieuwsfeed niet in te voeren.

Op zijn blog schrijft hij dat het ontwerp té goed was. Mensen zouden veel meer tijd doorbrengen op de nieuwsfeed, waardoor ze minder tijd op de rest van de site doorbrengen. Dit zou ten koste gaan van de advertentie-inkomsten van Facebook.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl