• Dolf van den Brink volgt per 1 juni aanstaande Jean-François van Boxmeer op als CEO van bierconcern Heineken.
  • De 46-jarige nieuwe topman heeft al op drie verschillende continenten leiding gegeven aan Heineken: in Congo, de VS, Mexico en Azië. 
  • Van den Brink stond in 2012 op de prestigieuze ’40 under 40′-lijst van Fortune, samen met onder meer Mark Zuckerberg van Facebook, Larry Page en Sergey Brin van Google en Jack Dorsey van Twitter.

Heineken krijgt na vijftien jaar Jean-François van Boxmeer een razendsnel denkende globetrotter aan het roer: Dolf van den Brink. En eentje met echt “groen bloed”, zoals hij ooit zelf zei tegen Fortune.

De nu 46-jarige Van den Brink heeft al op drie verschillende continenten leiding gegeven aan het bierconcern en treedt, als zijn voordracht wordt goedgekeurd door de algemene aandeelhoudersvergadering, per 1 juni aan als nieuwe CEO.

Dolf van den Brink komt uit een familie van topbestuurders, zijn vader was topman bij ABN Amro en zijn opa bij Elsevier. Maar de derde Dolf op rij wilde het op eigen kracht doen en ging direct uit de collegebanken aan de slag voor Heineken, in eerste instantie bij dochterbedrijf Vrumona.

Omzetverdubbeling in Congo

Na verschillende sales- en marketingfuncties in Nederland kreeg hij in 2005 op zijn 32e al de leiding over zevenhonderd medewerkers in Congo, waar de verkopen aan het inzakken waren.

“Op mijn eerste dag riep ik iedereen bij elkaar, ging op een bierkrat staan en heb een uur lang aan een stuk gepraat over de vijf culturele waarden die me opvielen na drie weken reizen door het land: een vechtersmentaliteit, snelheid, communicatie, slim zijn en trots zijn op wie je bent”, vertelde hij in 2013 tegen The New York Times.

Van den Brink wist met zijn tomeloze energie het tij te keren en een omzetverdubbeling te bewerkstelligen in het Afrikaanse land. Een belangrijke ervaring die hem een voorsprong heeft gegeven op andere kroonprinsen binnen het bedrijf. "Red je het in Afrika, dan red je het overal binnen Heineken”, zegt voormalig hoofd communicatie John-Paul Schuirink daarover tegen NRC.

De ster van Dolf van den Brink rijst verder in de VS en Mexico

In 2009 verkaste de aankomende topman van het bierconcern naar de Verenigde Staten waar hij zich bij zijn aantreden nederig opstelde: "We hebben te vaak gedaan alsof we een hele meneer zijn op de Amerikaanse markt, maar van die trotse, wat arrogante houding van ‘wij weten wel hoe het in elkaar steekt’, moeten we af", zei Van den Brink tijdens zijn Amerikaanse jaren tegen NRC. Hij pakte daar de bureaucratische bedrijfscultuur aan en introduceerde vier slogans om de Amerikaanse medewerkers te motiveren: "Be Brave, Decide and Do, Hunt as a Pack en Take it Personally!"

Ook in de VS steeg de omzet van Heineken en de vele dochtermerken. Mede dankzij dat succes en zijn open, uitdagende manier van leiding geven schopte hij het in 2012 tot plaats acht op de prestigieuze '40 under 40'-lijst van Fortune van beloftevolle leiders jonger dan veertig. Andere namen dat jaar: Mark Zuckerberg van Facebook, Larry Page en Sergey Brin van Google en Jack Dorsey van Twitter.

Toen hij vervolgens de scepter ging zwaaien in Mexico, een echt bierland, moest hij zich opnieuw aanpassen aan een andere cultuur. Van den Brink liet daar voor 500 miljoen dollar een nieuwe fabriek bouwen, hamerde op duurzaamheid en droeg ook bij aan campagnes tegen huiselijk geweld, waar alcoholmisbruik een belangrijke rol bij speelt.

"Wij denken dat onze merken een belangrijke rol kunnen spelen bij het aanpakken van sociale problemen", zei hij daarover tegen de Mexicaanse krant El Universal. "Twee op de drie Mexicaanse vrouwen hebben te maken met huiselijk geweld. Met campagnes dragen we bij aan het terugdringen van het probleem."

Nieuw tijdperk voor Heineken

Na Mexico werd Dolf van den Brink in 2018 de baas van Heineken in Azië. Een wederom zeer nuttige periode, aangezien er de komende jaren vooral veel groei moet worden gerealiseerd in India en China.|

Met al zijn ervaring op drie verschillende continenten moet Van den Brink Heineken nu een nieuw tijdperk in zien te loodsen, schrijft het Financieele Dagblad. Een tijdperk waarin alcoholgebruik minder vanzelfsprekend is en waar aandacht voor milieu almaar belangrijker wordt.

In dat opzicht kan het "groene bloed" van de nieuwe CEO de komende jaren een belangrijke andere betekenis gaan krijgen.

Lees meer: