Een nieuw jaar brengt frisse energie. Er is focus op nieuwe doelen die zijn gesteld en iedereen is gebrand om ze te halen. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak lukt dit? De frustratie van het niet halen van doelen is herkenbaar, maar het kan gelukkig ook anders. Hoe precies en wat daarvoor nodig is, lees je in dit artikel.

Van focuspunt naar ondergeschoven kindje

Een nieuw jaar betekent voor veel organisaties dat er nieuwe doelen zijn opgesteld en misschien zelfs een nieuwe strategie. Er is goed nagedacht over de stip op de horizon en de route om die bestemming aan het eind van het jaar te bereiken. Iedereen is op de hoogte van waar de organisatie dit jaar naartoe wil. Medewerkers stellen persoonlijke doelen op waarmee ze bijdragen aan het grotere doel. Kortom, in de eerste maanden is iedereen gemotiveerd en zitten de persoonlijke en organisatiedoelen nog vers in het geheugen.

Maar na verloop van tijd worden ze langzaamaan vergeten. Een herkenbare situatie die bij veel organisaties voorkomt. De oorzaak is meestal onvoldoende inzicht om te sturen. Het is niet duidelijk in hoeverre de geplande route goed wordt afgelegd en tot de gewenste resultaten leidt. Omdat dit inzicht ontbreekt, kan er onvoldoende bijgestuurd worden. Daarnaast is het lastig om medewerkers tussentijds op de hoogte te stellen over de voortgang, waardoor de betrokkenheid afneemt. Dat is een gemiste kans. Naast dat er energie is gestoken in het opstellen van de doelen, is een jaarlijkse uitdaging belangrijk om je marktpositie als organisatie te verstevigen. Hoe moet het dan wel?

Het hele jaar de schouders eronder

In een ideale situatie zijn de doelen het hele jaar door top-of-mind bij iedereen. Medewerkers krijgen regelmatig een update over de voortgang. Er is inzicht in het behalen van tussentijdse doelen. Daardoor is duidelijk of de organisatie op koers ligt en of de stip op de horizon eind december bereikt wordt. Lijkt dit niet het geval, dan zijn er genoeg mogelijkheden om de koers te wijzigen. Met data meet je de daadwerkelijke voortgang én kan je bijsturen. De combinatie van deze elementen is cruciaal om de neuzen het hele jaar door dezelfde kant op te houden. Daarnaast is het goed voor de teambuilding en het gevoel van samen de schouders eronder zetten. Die hoge mate van betrokkenheid het hele jaar door, inclusief bijsturen waar nodig, zorgt er uiteindelijk voor dat de doelen worden gehaald.

Centraal platform voor data en inzicht

Om te beschikken over de juiste data én hier de nodige inzichten uit op te kunnen doen, gelden een aantal voorwaarden. Dat begint met het creëren van één waarheid binnen de organisatie. Vaak staat data op verschillende plekken en moet het vanuit meerdere systemen samengevoegd worden. In zo’n situatie is er een lange weg te gaan voor je daadwerkelijk inzichten kunt opdoen. Hoe mooi is het als die ene waarheid er altijd is en je alle tijd en energie kunt stoppen in het interpreteren van data, opdoen van inzichten en het nemen van passende beslissingen? Met een centraal systeem inclusief geïntegreerde applicaties, staat alle data op één plek en bestaat er één waarheid binnen de organisatie. Microsoft Dynamics 365, een platform voor je CRM én ERP, is een mooi voorbeeld van zo’n centraal systeem. Deze standaardoplossing ondersteunt je bedrijfsprocessen en zorgt ervoor dat je beschikt over waardevolle data.

Jan-Douwe Jilderda, directeur Conclusion MBS


Datastrategie

Deze data stelt je in staat om diepere kennis over klanten en hun behoeften op te doen, waardoor je hen beter van dienst kunt zijn. Een goede datastrategie helpt je om relevante data te verzamelen, analyseren en ontsluiten, nieuwe producten en diensten op de markt te brengen, een omni-channelbenadering naar klanten te realiseren en vergaande optimalisatie van processen te realiseren. Aangezien de jaarlijkse doelen van je organisatie meestal betrekking hebben op één of meerdere van deze thema’s, helpt een goede datastrategie bij het realiseren van deze doelen.

Zorg er daarnaast voor dat je over passende tools beschikt, zoals een rapportagedashboard of passende applicaties, om de inzichten te krijgen die je wil hebben. Denk aan de gemiddelde kosten voor een lead of realtime inzicht voor verbetering van het voorraadbeheer. Het geeft je een idee of de gekozen route de juiste is of dat er flink bijgestuurd moet worden. Regelmatig de balans opmaken is belangrijk om te zorgen dat je op koers blijft. Dan wil je niet onnodig tijd kwijt zijn aan het opzoeken van gegevens.

Samen met medewerkers het verschil maken

Een platform, dashboards en tools zijn erg waardevol, mits je de mensen centraal blijft zetten. Zij bepalen het succes van je digitale transformatie. Je kan nog zoveel systemen en tools aanschaffen, als de mensen het nut er niet van inzien gaan ze er niet mee aan de slag en wordt de technologie niet optimaal benut. Breng mens en technologie daarom samen. Leg uit hoe en waarom processen makkelijker worden met de toepassing van technologie. Wat het betekent voor het dagelijks werk van medewerkers.
De mens centraal zetten betekent ook dat je ze continu update over de voortgang van de doelen. Liggen we op koers? Gaan we bijsturen? Wat is er nog nodig om doelen te halen? Zo houd je medewerkers scherp en betrokken en zet je samen het hele jaar de schouders eronder.

Bij Conclusion MBS weten we als geen ander hoe belangrijk dit is. We helpen je graag om mens, proces en technologie te verenigen met de implementatie van het Microsoft Dynamics 365 platform. Zo maken we samen met jou én je medewerkers het verschil, zodat je dit jaar wél je doelen haalt en bouwt aan een digitale toekomst.