Met een missie om slechte audio iets dat tot het verleden behoort heeft EPOS, een nieuw merk voor hoogwaardige audio oplossingen, met de campagne Bad Audio is Bad Business, een begin gemaakt richting wereldwijde merkbekendheid en herkenning. De campagne werd opgezet en gedistribueerd door Verizon Media Nordics’ via haar Amplify 360 oplossing en realiseerde voor EPOS een marktaandeel van 7% over een campagneperiode van slechts 4 maanden.

EPOS maakt deel uit van Demant, een bedrijf dat bekend staat om de audio gezondheidszorg, maar EPOS is in begin 2020 als een eigen merk gelanceerd. EPOS heeft als doel een merkidentiteit neer te zetten door te worden gezien als het meest toonaangevende, professionele audiomerk onder de concurrenten binnen ondernemingen en probeert daarnaast een aanzienlijk marktaandeel te veroveren. 

De eerste stappen met betrekking tot merkontwikkeling zijn gezet met een campagne met de titel ‘Bad Audio is Bad Business’. De campagne boodschap werd gecreëerd op basis van een uitgebreide studie 1 die inzicht gaf in de kosten en gevolgen van miscommunicatie en gemiste kansen als gevolg van slechte audio. Volgens de studie geeft 95% van de hedendaagse werknemers toe dat hun concentratie en efficiëntie op het werk te lijden heeft gehad onder audio problemen en heeft 69% meer tijd nodig om hun werk goed te doen als gevolg van die problemen. Om deze uitdagingen te bestrijden kondigde de campagnevideo de missie van EPOS aan, namelijk om het woord “What” (Wat?) volledig te verwijderen door het aanbieden van premium audio-oplossingen.

Voor de coördinatie en distributie van de campagne werkt EPOS samen met Verizon Media Nordics en hun internationale Amplify 360-oplossing. Het team ontwikkelde een distributiestrategie waarmee een doelgroep van miljoenen relevante mensen zou worden bereikt voor de campagnedoelstellingen van het merk in alle 18 markten 2, incl. Nederlands. Als onderdeel van de strategie werden de belangrijkste bevindingen van de studie omgezet 

in long-format storytelling die het publiek moest uitnodigen om zich verder te verdiepen in EPOS en haar premium audiomogelijkheden. De diepgaande brand storytelling was als branded content editorials te zien in media zoals Fast Company, Inc., TechCrunch, en South China Morning Post. De betaalde content werd ondersteund door een PR- en digitale mediastrategie om de storytelling op wereldwijde schaal aan te sturen. Het doel was om een maximaal wereldwijd bereik, merkbetrokkenheid en een groter aandeel van de boodschap voor het merk EPOS te realiseren. 

Na deze campagne is een belangrijke mijlpaal bereikt, want EPOS heeft nu een marktaandeel van 7% en een bekendheid van 33% bij de doelgroepen die de campagne hebben gezien. Het resulteerde ook in een 13% organische stijging van het aantal mensen dat digitaal op zoek is naar EPOS na de campagne te hebben gezien 3

“De campagne heeft al onze verwachtingen overtroffen, zowel wat betreft de hero film, die zeer goed werd ontvangen door onze doelgroep, die de situaties die in de video aan bod kwamen zeer duidelijk herkenbaar vonden, maar ook wat betreft de KPI’s. Alleen de naamsbekendheid van ons merk is nu al veel hoger dan ons doel voor 2020″, zegt Brynhild Vinskei, hoofd van de afdeling Global Marketing, EPOS Enterprise en zegt daarbij ook; “De campagne en de energie die we hebben gestoken in de lancering van het merk en de campagne hebben een positief effect gehad op onze partners en hun bereidheid om met ons samen te werken, dat komt omdat ze het belang van onze uitdaging begrijpen en alle markten aanzetten tot het nastreven van hetzelfde doel bij de uitvoering, niet alleen wereldwijd maar ook in de lokale markten. Alle partners zijn enorm betrokken bij het nieuwe merk en hebben energie en tijd gestoken in de lancering van het merk. We zijn hier om te blijven en te groeien. Dit weerspiegelt natuurlijk ook het indrukwekkende marktaandeel dat we met deze campagne hebben bereikt.

“De EPOS-campagne is een voorbeeld van de Amplify 360 advertentiestrategie die Verizon Media Nordics heeft ontwikkeld en verbeterd sinds de tijd van GoViral, dat zich richt op earned media en viraliteit,” benoemt Jesper Laumand, Managing Director, Nordics & Netherlands, Verizon Media en zegt ook; “Door de capaciteiten van Verizon Media als wereldwijde speler, zowel via onze eigen wereldwijde mediamerken als via partners als Yahoo, HuffPost, TechCrunch en Microsoft, plus wereldwijde externe syndicatiepartners – van Berlingske tot Financial Times – zijn we in staat om de perfecte omstandigheden te verzekeren om merkverhalen te laten horen en de virale distributie ervan veilig te stellen. EPOS is daar een mooi voorbeeld van en een mooi voorbeeld van een ambitieuze opdrachtgever die erin slaagt om wereldwijd de campagneplanning te hebben maar deze toch lokaal in de markten te optimaliseren.

Alle bevindingen en aanbevelingen van de EPOS campagne zijn in overweging genomen en geïmplementeerd voor de tweede fase van de Bad Audio is Bad Business campagne die momenteel loopt tot december 2020. 

 
 

Over EPOS

EPOS levert high-end audio- en video-oplossingen voor zakelijke professionals en de gaming community. 

De totstandkoming van EPOS vloeit voort uit de afsplitsing van Sennheiser Communications – de samenwerking tussen Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG en Demant A/S. Naast de introductie van een eigen merkportfolio blijft EPOS de communicatieportfolio van Sennheiser verkopen onder de naam EPOS / Sennheiser.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen en EPOS maakt deel uit van Demant – een wereldwijd toonaangevende audio- en gehoortechnologie groep.  

Over Verizon Media

Verizon Media is een divisie van Verizon Communications, Inc., en biedt een vertrouwd media-ecosysteem van premium merken zoals Yahoo, TechCrunch en HuffPost om mensen te helpen op de hoogte en vermaakt te blijven, om te communiceren en transacties uit te voeren, terwijl ze nieuwe manieren creëren voor adverteerders en mediapartners om in contact te komen. Van XR-ervaringen tot reclame- en contenttechnologie, Verizon Media is een broedplaats van innovatie en zorgt voor een revolutie in de volgende generatie contentcreatie in een 5G-wereld.

In Scandinavië heeft Verizon Media zijn wortels in GoViral, dat in 2005 werd opgericht. In 2011 werd GoViral overgenomen door AOL en werkte het onder het merk Be On. In 2017 fuseerde AOL met Yahoo onder het overkoepelende merk, Eed, dat begin 2019 werd omgedoopt tot Verizon Media. In Scandinavië en Nederland wordt Verizon Media geleid door Jesper Laumand, Managing Director, Scandinavië & Nederland. Verizon Media heeft zowel lokale als wereldwijde campagnes georkestreerd en gedistribueerd voor merken als B&O, Momondo, Spies, VELUX, UBER, P&G en Ørsted. Lees meer over Verizon Media op verizonmedia.com.

1 “What” – The most expensive word in business, IPSOS 2020
2 VS, Latijns-Amerika, VK, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Duitsland, Benelux, Frankrijk, Spanje, China, Hongkong, Japan, Singapore, India, Nieuw-Zeeland, Australië.
3 Audience Project Brand Study 2020