HEMA mag tevreden zijn over de prestaties van 2016.

De verkopen stegen in 2016 met 4,7 procent naar een omzet van bijna 1,2 miljard euro. En dus is het feest bij het warenhuis. Niet eerder boekte het bedrijf zo’n hoge jaaromzet.

Reden? Klanten die meer kochten dankzij de groei aan winkels én succes online.

De rode cijfers zijn echter nog niet weggewerkt, al worden ze wel elk jaar minder. HEMA boekte in 2016 een verlies van 26 miljoen euro, in 2014 was dat nog 189 miljoen euro.

HEMA sloot heeft het vierde kwartaal van 2016 af met een "marginaal" verlies van 300.000 euro, dankzij een recordomzet vlak voor de feestdagen. Het laatste kwartaal van 2016 steeg de omzet van HEMA met 9,2 procent op jaar basis. Het was voor het winkelbedrijf het achtste kwartaal op rij waarbij de vergelijkbare winkelomzet hoger uitviel.

Vooral op het gebied van huishoudelijke producten en persoonlijke verzorging deed HEMA goede zaken. Hier steeg de omzet afgelopen jaar met 8,9 procent. Daarnaast timmerde HEMA stevig aan de weg op het gebied van kleding waar de omzet met 7,5 procent steeg.

HEMA internationaal

Afgelopen jaar opende HEMA 24 winkels waardoor het aantal nu op ruim 700 filialen staat met 11.000 medewerkers. Naast de winkels in de lage landen, focust het bedrijf zich vooral ook op de internationale markt en opende het vorig jaar vijftien nieuwe winkels in Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In alle landen waar HEMA actief is, viel de omzet van de winkelketen hoger uit.

Of HEMA 2017 al zal afsluiten met winst, durfde Jegen nog niet hardop te zeggen. HEMA is volgens hem op dat punt zeer afhankelijk van de tweede jaarhelft. Die is door de drukte na de schoolvakantie en de feestdagenperiode aan het einde van het jaar traditiegetrouw het meest bepalend.

Om de goede lijn door te trekken, zal HEMA dit jaar verder investeren. Volgens Jegen bijna twee keer meer dan afgelopen jaar. Exacte bedragen wilde hij niet noemen. Het winkelbedrijf wil dit jaar buiten Nederland en België in totaal nog eens 25 winkels openen. Het richt zich daarbij onder meer op een aantal grotere steden in Duitsland.

De cijfers passen helemaal in het plaatje van HEMA hoe het bedrijf weer winstgevend moet worden. Er zijn drie pijlers: versnelling van de internationale expansie, revitalisering van de Benelux en versterking van e-commerce. Beetje bij beetje komen de doelstelling in zicht. Lees hier meer over de drie pijlers van HEMA.