Netflix verbreekt alle banden met acteur Kevin Spacey, voordat Spacey hen kan meesleuren in zijn val na beschuldigingen van seksueel misbruik. Dagblad Trouw vraagt zich af of die daadkracht van bedrijven voortkomt uit een angst voor reputatieschade, of dat #MeToo daadwerkelijk een bedrijfscultuur kan veranderen, zodat grensoverschrijdende voorvallen niet langer in de doofpot kunnen worden gestopt.

Of het gaat om Harvey Weinstein, de Britse minister van Defensie Michael Fallon, of acteur Kevin Spacey, vrijwel elke organisatie verbreekt de banden met mensen die in opspraak raken en beschuldigd worden van seksuele intimidatie na aanleiding van #MeToo. Netflix had de opnames van House of Cards, een van de boegbeelden van het bedrijf, al stilgelegd, en vandaag maakt de streamingdienst definitief bekend dat het niet meer betrokken zal zijn bij de serie zolang Spacey nog in de show zit, meldt het Amerikaanse entertainmenttijdschrift Variety.

Spacey’s PR-medewerkster is opgestapt. CAA, het agencybureau waaraan Spacey was verbonden, wil niet meer met hem werken, meldt The Hollywood Reporter. En ING had de acteur ook al geloosd: hij komt niet meer naar Nederland om een lezing te geven tijdens BusinessBoost Live op 29 november.

Reputatie

“De vraag of iets feitelijk is gebeurd of dat het enkel beeldvorming is doet er eigenlijk niet altijd toe, zegt Paul Stamsnijder van adviesbureau Reputatiegroep. De schijn tegen hebben kan ook schadelijk zijn voor je organsatie. Daarom kan je alleen al vanwege commotie tot actie overgaan. Iemand bijvoorbeeld tijdelijk op non-actief stellen”, zegt hij in Trouw.

Volgens online trend volger Jan Willem Alphenaar is dat gevaarlijk. “De vraag of het eigenlijk klopt, al die verhalen die nu naar buiten komen, lijkt niet meer te worden gesteld.” Hij wijst daarvoor naar de rol van sociale media.

Tegelijkertijd benadrukt hij ook dat de verhalen, die vooral aandacht krijgen dankzij social media, wel iets goeds op gang kunnen brengen. "Kijk naar de discussie rond Zwarte Piet. Die zou nooit zoveel impact hebben gehad zonder sociale media." En dat had uiteindelijk een concreet effect op de maatschappij, vertelt hij in Trouw.

Bedrijven moeten nu wel nadenken over hoe ze ongewenst gedrag gaan voorkomen. "Kijk naar Kevin Spacey, zijn reputatie is in één week in elkaar geklapt. Bedrijven zullen absoluut willen verhoeden zelf zo aan die schandpaal te worden genageld."

Beschuldigingen

De beschuldigingen aan het adres van de gevierde acteur kwamen aan het rollen nadat Anthony Rapp had onthuld dat hij als veertienjarige was belaagd door Spacey, die toentertijd 26 was. Spacey kon zich daar niets van herinneren, maar bood wel excuses aan.