Nederlandse ondernemers zijn overal ter wereld zeer gewild. Het complete buitenlandnetwerk van de overheid is deze week in Nederland om mkb’ers te helpen bij hun exportplannen.

Nederlandse ondernemers zijn veel te bescheiden over zichzelf, merkt Sigrid Johannisse. Ze is lid van de innovatieraad op de Nederlandse ambassade in Washington en moet vaak van Amerikanen horen hoe goed de Nederlanders bekend staan.

“Na het nuchtere praatje van een Nederlands topbedrijf zegt een Amerikaan met uitroeptekens: ‘you’re world leading!’

Johannisse maakt onderdeel uit van het uitgebreide buitenlandnetwerk van de overheid, dat de komende week even terug is in Nederland.

Op woensdag 1 november is het hele netwerk aanwezig in Barneveld voor het Internationaal Ondernemen Festival, wat georganiseerd wordt door het Nationaal Export Event. Ze gaan er in gesprek met zo’n 300 ondernemers om te praten over hun exportplannen. Het is het enige event in het jaar waarop het het hele buitenlandnetwerk in Nederland aanwezig is.

Een belangrijk punt dat Johannisse wil maken is dat Nederlandse bedrijven haast moeten maken om aan te haken bij de megatrend artificial intelligence. “Alle grote techplatforms zoals Google en Amazon miljarden in AI. Het gebeurt op zo’n grote schaal, het is nauwelijks voor te stellen. Dat biedt enorme kansen voor Nederlanders, zeker rond thema's als smart mobility, e-health en cybersecurity.”

Ook haar collega's uit Azië komen met inspirerende aanknopingspunten voor mkb'ers naar Nederland. “China is enorm bezig met duurzaamheid en Green Cities”, vertelt Renée Derks van de NBSO in de Chinese havenstad Dalian. “Men staat enorm open voor Nederlandse initiatieven.”

Polen is booming

Het is zeker interessant om te kijken naar wat er gebeurt met de Poolse economie en die is booming, zegt Elro van den Burg, directeur van de Netherlands–Polish Chamber of Commerce. “Polen is één van de best presterende markten in Europa en het heeft een goed opgeleide bevolking die steeds meer te besteden krijgt.”

Dichter bij huis doemt met de Brexit een lastig probleem voor Nederlandse mkb'ers die moeten vrezen voor enorme handelsbelemmeringen.

Tim Heddema is Landbouwraad op de Nederlandse ambassade in Londen en heeft ondanks alle onduidelijkheden maar één boodschap. “Wacht niet af. Het is zó 2019, dus bedrijven moeten zich nú gaan voorbereiden op wat dit voor ze gaat betekenen.”

In het licht van deze globale ontwikkelingen ziet handelsattaché Dirk Verlee voor Vlaanderen steeds meer samenwerking met Nederland ontstaan. En dat is logisch, zegt hij. “We liggen in elkaars natuurlijke verlengde en we vullen elkaar goed aan.”

Nederlandse producten zijn gewild

Een verrassende bijdrage is te verwachten van econoom Thijs Geijer van ING. Hij ziet hoe consumenten steeds vaker kiezen voor vleesvervangers. “Dat betekent een revolutie in de foodbranche. We hebben onderzocht hoe deze trend zich ontwikkelt en hoe je er het beste op kunt inspelen. Nederlandse bedrijven lopen hierin voorop, onze producten zijn wereldwijd gewild.”

Nu webshops hun producten steeds vaker wereldwijd verkopen, is het handig om op de hoogte te zijn van de laatste douaneregels en strategieën om je website te verbeteren. Daarom zijn de specialisten van DHL aanwezig op het event. “Het is in ons belang om ondernemers daarbij te ondersteunen”, vertelt Maarten Oostijen van DHL.

Ze werken daarbij samen met de medewerkers van evofenedex die hun ervaring in de internationale handel delen. “Je kunt veel tijd en geld besparen met de juiste kennis van douanezaken”, zegt projectleider internationaal ondernemen Hans Kokje.

Meer weten over het Internationaal Ondernemen Festival op woensdag 1 november? Kijk dan hier en meld je aan »