Het Nederlandse wagenpark wordt steeds ouder. De gemiddelde leeftijd van een personenauto in Nederland is in het afgelopen decennium gestegen van 8,4 naar 10,2 jaar.

Begin dit jaar telde ons land 8,1 miljoen personenauto’s. Dat zijn er ruim 1 miljoen meer dan in 2006. Ruim de helft van alle auto’s is negen jaar of ouder, terwijl dit tien jaar geleden nog 37 procent van de auto’s was, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zaterdag.

Het aandeel auto’s ouder dan vijftien jaar klom in die periode van 11 naar 20 procent. Het aandeel nieuwe auto’s (tot drie jaar oud) daalde van 20 tot 16 procent.

Het wagenpark vergrijst doordat er minder nieuwe auto’s verkocht worden, waardoor er minder jonge occasions op de markt zijn. Drie jaar geleden werden er jaarlijks nog meer dan een half miljoen nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Die aantallen lijken voorgoed buiten bereik.

"De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour”, aldus directeur Clem Dickmann van autokenniscentrum Aumacon eerder dit jaar. "Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen."

Trek naar de stad

Een blik op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bevestigt de conclusie van Dickmann. De Nederlandse bevolking groeit vooral in de grote gemeenten, en dan met name in de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Sinds 2009 vond 37 procent van de totale bevolkingsgroei plaats in deze vier steden. In de periode 2004-2009 was dit aandeel slechts 21 procent.

Het hebben van een auto is in de Randstad minder noodzakelijk doordat het openbaar vervoer goed ontwikkeld is. Bovendien moet je soms enkele maanden tot meer dan een jaar wachten op een parkeervergunning, die vaak ook nog eens niet goedkoop is.

Het is daarom niet verrassend dat deelauto’s steeds populairder worden in de Randstad. Via bedrijven als SnappCar, GreenWheels en ConnectCar kunnen inwoners een auto huren voor een dagje of langer.

Autobezit duur in Nederland

Het bezitten van een auto is daarnaast duur in Nederland vergeleken met de landen om ons heen. LeasePlan vergeleek in elf landen de kosten voor een auto uit het zogeheten C-segment, waarmee 20.000 kilometer per jaar wordt gereden. Zo’n auto kost in Nederland 660 euro per maand als op benzine wordt gereden. Een dieselvariant komt volgens het onderzoek uit op gemiddeld 805 euro per maand.

Daarmee zijn de kosten hoger dan in Italië en Spanje, de nummers twee en drie op de ranglijst. In Tsjechië zijn de maandelijkse kosten van een auto het laagst, met 406 euro voor een benzine-auto en 455 euro voor een diesel.

Auto's gaan langer mee

Maar de bolides die nu uit de fabriek rollen gaan ook langer mee. “Auto’s worden steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt”, aldus Dickmann.

Voornaamste bewijsstuk: auto’s gaan op steeds latere leeftijd naar de sloop. Tegenwoordig wordt een bolide na 17,9 jaar uit elkaar gehaald, aldus het CBS. In 2012 lag dat nog op 16,9 jaar.