Gidsland in nood.

Duurzaamheidsorganisatie Urgenda behaalde dinsdag weer een overwinning op de Nederlandse overheid. Die doet te weinig tegen klimaatverandering, oordeelde het Haagse gerechtshof dinsdag in hoger beroep.

Daardoor schendt de Nederlandse staat zijn “zorgplicht” ten opzichte van de bevolking, zoals bepaald in het Europees Verdrag op de Rechten van de Mens.

Daarmee werd een uitspraak van juni 2015 bevestigd. Ten opzichte van 1990 drong Nederland tot 2017 de totale CO₂-uitstoot terug met 13 procent, maar dat is volgens Urgenda en het hof niet genoeg: het moet in 2020 25 procent zijn.

In twee jaar 12 procent extra daling, is dat haalbaar? Volgens Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, heeft de Nederlandse overheid tot nu toe te weinig concrete maatregelen voorgesteld, schrijft de Volkskrant.

Koning moet vaker met de trein

D66 en GroenLinks komen vandaag alvast met één concreet plan: het boegbeeld van de Nederlandse staat, koning Willem-Alexander, moet het vliegtuig vaker laten staan.

D66-Kamerlid Joost Sneller wijst in het AD op het staatsbezoek aan Luxemburg, eerder dit jaar. Het koninklijk paar pakte het vliegtuig, terwijl het volgens Sneller prima met de trein had gekund.

GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het gebruik van het regeringsvliegtuig. In antwoord daarop schrijft het kabinet dat er geen voorwaarden bestaan voor minimumafstanden.

Een staatsbezoek per trein aan Luxemburg zou wel een lange zit worden voor het koningspaar: volgens de reisplanner van NS Internationaal is er 5 à 6 uur nodig voor een treinreis van Den Haag Holland Spoor naar Luxemburg.

De koninklijke trein

Koninklijk reizen per trein kan bogen op een lange traditie: de koning heeft de beschikking over een eigen koninklijk rijtuig. Dat werd bij Koningsdag 2017 gebruikt voor het bezoek aan Tilburg.

Een voorbeeld van internationaal gebruik was in 2010, toen koningin Beatrix niet naar de verjaardag van haar Deense collega kon vliegen wegens de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull. Het treinstel werd toen achter een reguliere intercity gehangen.

De discussie over korteafstandsvluchten zal nog intensiveren door het alarmerende klimaatrapport dat maandag werd gepubliceerd door het Intergouvernementeel Klimaatveranderingspanel van de VN (IPCC). Volgens de deskundigen zijn er de komende 12 jaar dringende en verregaande maatregelen nodig om te voorkomen dat de aarde opwarmt met meer dan 1,5 graden Celsius.

Shell-topman Ben van Beurden zocht de oplossing dinsdag in een massale herbebossing: volgens hem is er een tweede Amazonegebied nodig, meldt The Guardian.

LEES OOK: Koning Willem-Alexander wil graag zonnepanelen, maar dat mag (nog) niet van de wet