Nederland scoorde afgelopen jaar relatief hoog bij de verkoop van elektrische auto’s, vergeleken met andere Europese landen. Maar de sterk fiscaal gedreven aankoop van elektrisch auto’s zorgt ervoor dat dat dit jaar mogelijk anders is.

De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s in Nederland zat afgelopen jaar stevig in de lift. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de verkoop met dik 168 procent, zo blijkt uit verkoopcijfers die de Europese brancheorganisatie ACEA publiceerde. Ook binnen de Europese Unie (EU) was er sprake van een behoorlijke verkoopplus.

In Nederland werden in 2018 ruim 26.500 nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto’s verkocht. Een jaar eerder waren dat er bijna 10.000. Binnen Europa werden alleen in Duitsland (ruim 36.200) en Frankrijk (bijna 32.000) meer elektrisch aangedreven personenauto’s verkocht. Binnen de EU werd vorig jaar een groeispurt gemeten van ruim 53 procent tot 150.000 auto’s.

Vraag is wel of er ook dit jaar zo veel elektrische auto’s worden verkocht in Nederland.

Afgelopen jaar hoefde je als leaserijder voor een elektrische auto maximaal 4 procent van de cataloguswaarde op te tellen bij je inkomen, als je privé meer dan 500 kilometer per kalenderjaar in de leaseauto rijdt. Maar die regel is veranderd.

Sinds 1 januari geldt de bijtelling van 4 procent namelijk alleen nog maar tot een waarde van 50 duizend euro voor elektrische auto’s. Voor zover de cataloguswaarde hoger ligt, moet je 22 procent van die hogere waarde bij je inkomen optellen als leaserijder met een elektrische auto.

In de praktijk raakt dit vooral de Tesla Model S, de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Allemaal auto’s die dik boven de 50 duizend euro kosten. Wie dus een duurdere elektrische wagen rijdt, is sinds dit jaar fors meer kwijt.

Lees ook: Tesla-taks doet z’n werk! De verkopen van Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar I-Pace zijn flink gekelderd

Verkoop hybride auto's stijgt ook in 2018

De verkoop van hybride auto's met een stekker zat in 2018 overigens ook in de lift. Daar werden er in Nederland vorig jaar 3204 van verkocht, tegen 1170 een jaar eerder. In heel Europa steeg de verkoop van hybride auto's met stekker met ruim een kwart tot circa 152.000.

Ondanks de stijgende populariteit van de stekkerauto's blijven voertuigen die rijden op benzine of diesel de markt domineren. In Nederland werden vorig jaar bijna 335.000 conventionele personenwagens verkocht. Dat betekende een stijging van 7,6 procent op jaarbasis. Op het Europese wegennet werden ruim 8,5 miljoen nieuwe auto's met een brandstoftank verwelkomd, bijna 1 miljoen meer in vergelijking met heel 2017.

ACEA meldde verder dat circa twee op de honderd auto's die vorig jaar in Europa uit de showroom reden, een auto met een stekker betrof. Benzine-auto's waren goed voor 56,7 procent van de markt en diesels ruim een derde.