• Nederlandse exporteurs verwachten dat de export in 2023 met slechts 3 procent gaat stijgen, zo blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Atradius.
  • Met name door de hoge energieprijzen bevindt het vertrouwen onder exporteurs zich op een vergelijkbaar niveau als vlak na de financiële crisis van 2012.
  • Meer dan de helft van de Nederlandse exporteurs verwacht dat hun omzet gelijk zal blijven of zal dalen in 2023.
  • Lees ook: ASML zorgt bijna in z’n eentje voor exportboom naar Taiwan

Nederlandse exporteurs verwachten dat de export in 2023 met slechts 3 procent zal stijgen, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoeksrapport ‘Trends in Export’ van verzekeringsmaatschappij Atradius en ondernemersvereniging evofenedex.

De groeiverwachting was in de afgelopen tien jaar niet zo laag.

Nederlandse exporteurs zagen hun omzet in 2022 al minder hard stijgen dan verwacht. De omzet steeg niet met de voorspelde 8 procent, maar met slechts 6 procent. Ook is ruim de helft van de Nederlandse exporteurs niet positief gestemd over de omzetverwachtingen voor 2023, 57 procent denkt dat hun omzet gelijk zal blijven of dalen.

“Dit komt door een gebrek aan vertrouwen door de inflatie, kostenstijgingen, de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Het vertrouwen onder exporteurs bevindt zich op een vergelijkbaar niveau als vlak na de financiële crisis van 2012”, zegt Bart Jan Koopman, algemeen directeur evofenedex. “Tegelijkertijd zien we dat na een aantal moeilijke jaren de verstoringen in de toeleveringsketens afnemen.”

1 op de 5 exporteurs wil nieuwe markten betreden in 2023

"Hoewel Europa door ruim driekwart van de bedrijven nog altijd als belangrijkste afzetmarkt wordt beschouwd, zeggen ruim vier op de tien exporteurs te verwachten dat de rol van de Europese Unie als handelsblok op het wereldtoneel zwakker wordt", vertelt Koopman.

Dat heeft volgens het onderzoek te maken met de steeds grotere dominantie van China en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, die de geopolitieke positie van de Verenigde Staten en Europa wereldwijd heeft doen schuiven.

Een zwakkere positie van de EU kan serieuze gevolgen hebben voor Nederlandse exporteurs, aangezien 67 procent aangeeft dat hun exportomzet in de interne markt wordt gerealiseerd. Duitsland is al jaren het nummer 1 exportland voor Nederlandse bedrijven. België en Frankrijk nemen respectievelijk de tweede en derde plek in als handelspartners binnen de EU.

Een op de vijf exporteurs is daarom ook van plan in 2023 nieuwe buitenlandse markten te betreden. De vijf meestgenoemde markten waar Nederlandse exporteurs zich op willen richten zijn Brazilië, Japan, Polen, Zuid-Afrika en Zuid-Korea.

LEES OOK: 3 risico’s waar ondernemers op moeten inspelen als ze internationaal zakendoen: de sterke dollar, inflatie en economische tegenwind