Budgetluchtvaartmaatschappij Germanwings gaat als zelfstandig bedrijf verdwijnen en samen met een andere dochter van Lufthansa Eurowings. Eurowings moet een concurrent worden voor Easyjet en Ryanair.

Lufthansa gaat een groot deel van haar activiteiten bundelen onder de paraplu van dochtermaatschappij Eurowings. De Duitse luchtvaartonderneming werkt aan het opzetten van een nieuwe bedrijfsstructuur bestaande uit drie pijlers. Dat heeft topman Carsten Spohr deze week tijdens een aandeelhoudersvergadering meegedeeld. Onderdeel van de plannen is het schrappen van de naam Germanwings.

De eerste pijler van de Lufthansa Group wordt gevormd door de netwerkmaatschappijen Lufthansa, Swiss en Austrian. De dochterbedrijven met point-to-pointvluchten gaan op in Eurowings en vormen samen de tweede pijler. De derde zuil waar de groep op steunt zijn de dienstverlenende bedrijven, zoals Lufthansa Technics en cateraar LSG SkyChefs.

Lufthansa kondigde eind 2014 al aan dat het van plan was om de krachten van een aantal dochterbedrijven te bundelen. De onderneming sprak toen over het ‘Wings-concept’, waar alle niet-hubgebonden vluchten worden ondergebracht. Nu is duidelijk geworden dat de overkoepelende merknaam voor die activiteiten Eurowings wordt.

Germanwings was de laatste jaren al uitgegroeid tot een belangrijke divisie binnen de Lufthansa Group. Lufthansa hevelde om kosten te kunnen besparen een deel van haar eigen vluchten over naar de budgetdochter. In maart kwam Germanwings negatief in het nieuws door de crash met een Airbus A320 in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwam om nadat copiloot Andreas Lubitz het toestel bewust liet verongelukken.

Topman Spohr verklaarde in de aandeelhoudersvergadering dat Lufthansa van Eurowings de derde prijsvechter van Europa wil maken. De nummers een en twee zijn Ryanair en easyJet.

Onder de vlag van Eurowings worden vanaf eind dit jaar ook langeafstandsvluchten op lowcost-basis aangeboden. Met een vloot van zeven A330-200's zoekt Eurowings bestemmingen in onder meer de VS en Afrika op.

Bron Luchtvaartnieuws.nl

Dit artikel verscheen eerder op Luchtvaartnieuws.nl, de site met dagelijks actueel luchtvaartnieuws. Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl