Hoe je als ondernemer met multirail en open banking onderdeel wordt van een groeiend betaal-ecosysteem

Naast girale en kaartbetalingen zijn er ook andere manieren om betalingen te managen. Jan-Willem van der Schoot, country manager Mastercard Nederland, legt uit wat de kansen zijn van multirail en open banking voor zowel consumenten als bedrijven.

In een economie waarin de veranderingen in zo’n hoog tempo plaatsvinden, kan de betaalinfrastructuur natuurlijk niet achterblijven, zegt Jan-Willem van der Schoot van Mastercard. "Wat je ziet is dat de consument in de winkel met name contactloos en in mindere mate met cash betaalt. Online via webshops. En er wordt geld overgeboekt, dus direct tussen twee partijen. Dat zijn drie kanalen die over twee netwerken lopen: ontvangen en betalen verloopt meestal via het girale netwerk en betalen via het kaartnetwerk."

Samensmelten

Nu is het punt dat ieder netwerk z’n eigen karakteristiek heeft dat vaak historisch is gegroeid en van invloed op de snelheid en de kosten. Zo was het kaartnetwerk van oorsprong puur bedoeld als middel om in winkels te kunnen betalen. Terwijl het girale netwerk via een eigen rails verliep. Van der Schoot: "Je ziet dat die twee nu langzaam maar zeker samensmelten."

Toch kleven, zeker internationaal, aan de verschillende netwerken nog hun eigen voor- en nadelen. Wie bijvoorbeeld naar de VS geld wil overmaken via het girale netwerk, zal merken dat dit soms wel een week kan duren. Tegelijk staan binnenlandse girale overboekingen, in tegenstelling tot een paar jaar geleden toen dat nog enkele dagen kon duren, nu direct op de rekening.

Bijschrijven op de creditcard

Voor ondernemers die producten of diensten verkopen, is het dus van belang dat voor iedere betaalbehoefte precies de juiste rails wordt gekozen, bij voorkeur zonder dat de aanbieder of de consument daar zelf over hoeft na te denken. En daar komt volgens Van der Schoot Mastercard om de hoek kijken: "Met ons wereldwijde betaaltechnologienetwerk kunnen wij per situatie bepalen wat de beste oplossing is. Zonder dat iemand daar last van heeft. Dat bouwen we stapje voor stapje uit."

Luister ook de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider Nederland. Daarin vertelt Imad Qutob, Sr. Director Corporate Solutions van Just Eat Takeaway van Thuisbezorgd, hoe je een nieuwe betaalkaart start.

Door meer mogelijkheden van multirail betalingen te benutten, ontstaan allerhande nieuwe vormen van betaaloplossingen, zegt Van der Schoot. In het buitenland is het bijvoorbeeld heel normaal dat een betaling niet naar een betaalrekening gaat, maar wordt bijgeschreven op een creditcard.

Toegankelijk maken

Van der Schoot verwijst ook naar de gig-economie: zelfstandigen die voor bedrijven als Uber en Just Eat Takeway werken, krijgen zo een keuze: als ze direct na hun dienst hun vergoeding bijgeschreven willen krijgen, gebeurt dat per kaart. Kiezen ze voor een wekelijkse uitbetaling, dan verloopt dat giraal. "Dat is waar wij onze klanten, banken en financiële diensten mee helpen. En wat zij vervolgens weer aan hun klanten kunnen aanbieden."

De derde ontwikkeling is Open Banking als onderdeel van multirail. Open Banking gaat ervoor zorgen dat je als consument al je bank- en betaalgegevens centraal toegankelijk kan maken voor financiële dienstverleners. Dat genereert tal van interessante oplossingen.

Naast girale en kaartbetalingen zijn er ook andere manieren om betalingen te managen. Jan-Willem van der Schoot, country manager Mastercard Nederland, legt uit wat de kansen zijn van multirail en open banking voor zowel consumenten als bedrijven.

In een economie waarin de veranderingen in zo’n hoog tempo plaatsvinden, kan de betaalinfrastructuur natuurlijk niet achterblijven, zegt Jan-Willem van der Schoot van Mastercard. "Wat je ziet is dat de consument in de winkel met name contactloos en in mindere mate met cash betaalt. Online via webshops. En er wordt geld overgeboekt, dus direct tussen twee partijen. Dat zijn drie kanalen die over twee netwerken lopen: ontvangen en betalen verloopt meestal via het girale netwerk en betalen via het kaartnetwerk."

Samensmelten

Nu is het punt dat ieder netwerk z’n eigen karakteristiek heeft dat vaak historisch is gegroeid en van invloed op de snelheid en de kosten. Zo was het kaartnetwerk van oorsprong puur bedoeld als middel om in winkels te kunnen betalen. Terwijl het girale netwerk via een eigen rails verliep. Van der Schoot: "Je ziet dat die twee nu langzaam maar zeker samensmelten."

Toch kleven, zeker internationaal, aan de verschillende netwerken nog hun eigen voor- en nadelen. Wie bijvoorbeeld naar de VS geld wil overmaken via het girale netwerk, zal merken dat dit soms wel een week kan duren. Tegelijk staan binnenlandse girale overboekingen, in tegenstelling tot een paar jaar geleden toen dat nog enkele dagen kon duren, nu direct op de rekening.

Bijschrijven op de creditcard

Voor ondernemers die producten of diensten verkopen, is het dus van belang dat voor iedere betaalbehoefte precies de juiste rails wordt gekozen, bij voorkeur zonder dat de aanbieder of de consument daar zelf over hoeft na te denken. En daar komt volgens Van der Schoot Mastercard om de hoek kijken: "Met ons wereldwijde betaaltechnologienetwerk kunnen wij per situatie bepalen wat de beste oplossing is. Zonder dat iemand daar last van heeft. Dat bouwen we stapje voor stapje uit."

Luister ook de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider Nederland. Daarin vertelt Imad Qutob, Sr. Director Corporate Solutions van Just Eat Takeaway van Thuisbezorgd, hoe je een nieuwe betaalkaart start.

Door meer mogelijkheden van multirail betalingen te benutten, ontstaan allerhande nieuwe vormen van betaaloplossingen, zegt Van der Schoot. In het buitenland is het bijvoorbeeld heel normaal dat een betaling niet naar een betaalrekening gaat, maar wordt bijgeschreven op een creditcard.

Toegankelijk maken

Van der Schoot verwijst ook naar de gig-economie: zelfstandigen die voor bedrijven als Uber en Just Eat Takeway werken, krijgen zo een keuze: als ze direct na hun dienst hun vergoeding bijgeschreven willen krijgen, gebeurt dat per kaart. Kiezen ze voor een wekelijkse uitbetaling, dan verloopt dat giraal. "Dat is waar wij onze klanten, banken en financiële diensten mee helpen. En wat zij vervolgens weer aan hun klanten kunnen aanbieden."

De derde ontwikkeling is Open Banking als onderdeel van multirail. Open Banking gaat ervoor zorgen dat je als consument al je bank- en betaalgegevens centraal toegankelijk kan maken voor financiële dienstverleners. Dat genereert tal van interessante oplossingen.

'Stel je voor dat je maandelijks honderddertig euro aan energie uitgeeft. Maar er zijn in jouw buurt vergelijkbare huishoudens die minder uitgeven. Met die tip kun je dan op zoek naar een goedkopere aanbieder.'

Denk aan het aanvragen van een hypotheek. Iedereen die dat proces wel eens doorlopen heeft, kent de stapels met formulieren waar vaak dezelfde informatie meerdere keren moet worden ingevuld. Van der Schoot: "Met Open Banking kun je de aanbieder van leningen toegang geven tot je gegevens waarna zij heel snel een inschatting kunnen maken van iemands leencapaciteit. Zo kunnen ze sneller aangeven hoeveel de consument kan lenen en onder welke voorwaarden."

Huishoudboekjes

Zowel winkeliers als consumenten kunnen straks gaan profiteren van Open Banking. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om huishoudboekjes samen te stellen en op basis daarvan betere voorstellen te doen.

Van der Schoot: "Stel je voor dat je maandelijks honderddertig euro aan energie uitgeeft. Maar er zijn in jouw buurt vergelijkbare huishoudens die minder uitgeven. Met die tip kun je dan op zoek naar een goedkopere aanbieder." Voor de duidelijkheid: het delen van dit soort informatie vindt uitsluitend plaats met uitdrukkelijke toestemming van de klant, die dit iedere negentig dagen moet bevestigen.

Beiden voordeel

De kern van multirail en open banking is dus dat de draden die het verrichten en ontvangen van betalingen met elkaar verbinden, steeds beter met elkaar verknoopt raken. Daar bovenop ontstaat een keur van diensten die waarde creëert voor alle partijen die verbonden zijn. "Dit is echt iets waardoor zowel consumenten als ondernemers een betere klantervaring kunnen krijgen. En dat is de basis van een netwerkeffect: het werkt alleen als beide kanten er voordeel van hebben."

Meer weten over innovaties in de markt? Luister de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider. Hierin interviewt Sacha de Boer iedere aflevering een expert uit het payments-landschap. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!

Denk aan het aanvragen van een hypotheek. Iedereen die dat proces wel eens doorlopen heeft, kent de stapels met formulieren waar vaak dezelfde informatie meerdere keren moet worden ingevuld. Van der Schoot: "Met Open Banking kun je de aanbieder van leningen toegang geven tot je gegevens waarna zij heel snel een inschatting kunnen maken van iemands leencapaciteit. Zo kunnen ze sneller aangeven hoeveel de consument kan lenen en onder welke voorwaarden."

Huishoudboekjes

Zowel winkeliers als consumenten kunnen straks gaan profiteren van Open Banking. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om huishoudboekjes samen te stellen en op basis daarvan betere voorstellen te doen.

Van der Schoot: "Stel je voor dat je maandelijks honderddertig euro aan energie uitgeeft. Maar er zijn in jouw buurt vergelijkbare huishoudens die minder uitgeven. Met die tip kun je dan op zoek naar een goedkopere aanbieder." Voor de duidelijkheid: het delen van dit soort informatie vindt uitsluitend plaats met uitdrukkelijke toestemming van de klant, die dit iedere negentig dagen moet bevestigen.

Beiden voordeel

De kern van multirail en open banking is dus dat de draden die het verrichten en ontvangen van betalingen met elkaar verbinden, steeds beter met elkaar verknoopt raken. Daar bovenop ontstaat een keur van diensten die waarde creëert voor alle partijen die verbonden zijn. "Dit is echt iets waardoor zowel consumenten als ondernemers een betere klantervaring kunnen krijgen. En dat is de basis van een netwerkeffect: het werkt alleen als beide kanten er voordeel van hebben."

Meer weten over innovaties in de markt? Luister de Finance Innovation Podcast van Mastercard en Business Insider. Hierin interviewt Sacha de Boer iedere aflevering een expert uit het payments-landschap. Klik hier om 'm te luisteren op Spotify!