Pret à porter-merken en internet hebben een moeilijke relatie. Veel modehuizen
claimen dat hun kleding en accessoires niet geschikt zijn om online te
verkopen. Modehuizen zijn over het algemeen dan ook zeer terughoudend in het
openen van webshops.

De webwinkel Net-a-porter.com is opgericht in 2000, vlak na het knappen van de
internetbubbel, door modejournalist Natalie Massenet. Inmiddels trekt de
site 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand. De webshop verkoopt
designerkleding en geeft advies over bijpassende tassen, schoenen en
zonnebrillen.

Volledig belang
Nu heeft luxegroep Richemont, onder meer bekend van de merken Mont Blanc en
Cartier, zijn belang van 29 procent uitgebreid naar 100 procent. Hiervoor
betaalden de Zwitsers 225 miljoen Britse ponden, zo melden diverse media.

Massanet blijft betrokken bij Net-a-porter. Zij koopt een belang in de
Richemont-tak die haar bedrijf overneemt en zal aanblijven als algemeen
directeur.

Amazon en Ebay
Niet alleen Richemont investeert in de online verkoop van designerkleding. Zo
legde webwarenhuis Amazon in juli 2009 naar schatting 888 miljoen dollar
neer voor de site zappos.com. En veilingsite Ebay voert in de VS exclusief
de internetverkopen van ontwerpers Norma Kamali en Narciso Rodriguez.

Niet alle analisten zijn gelukkig met de aankoop door Richemont. Sommigen
vrezen dat hierdoor een aantal modebedrijven niet meer via Net-a-porter
verkocht wil worden.

Lees ook:

'Google maakt geen inbreuk op merkenrecht'

Chinezen gebruiken handtas als onderpand voor lening

Bij ons in de PC is een riem euro 1

Maker Louis Vuitton-tassen heeft het zwaar

De Pacman van de luxe-industrie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl