Het vermogen van alle miljardairs bij elkaar opgeteld is vorig jaar met 17 procent gestegen tot 6.000 miljard, bleek vorige week uit een rapport van zakenbank UBS en consultant PwC.

Een groot deel van dat geld gaat naar sportclubs.

Miljardairs willen volgens het rapport iets nalaten aan de wereld en geven dus meer uit aan filantropie, kunstprojecten en professionele sportorganisaties.

“Miljardairs laten hun oog steeds vaker vallen op sportclubs”, schrijven de onderzoekers. “Clubs worden duurder en duurder. Vaak beschikken alleen miljardairs over voldoende financiële middelen om clubs te kopen en de benodigde investeringen te doen.”

Zo wordt de groei van voetbal in Azië gestuwd door miljardairs als Alibaba-oprichter Jack Ma, die opleidingscentra financiert.

Van statussymbool naar lokale held

Dat rijke mensen sportclubs financieel steunen is niet nieuw. Maar de redenen waarom ze dat doen zijn wel veranderd, aldus John Matthews, een van de auteurs van het rapport.

Vroeger kochten ze clubs om hun eigen ego te strelen. Het was een statussymbool. Matthews adviseerde miljardairs dan ook vaak om het niet te doen. “Ik zei tegen mijn cliënten dat de snelste manier om miljonair te worden is om eerst miljardair te worden en dan een sportclub te kopen”, aldus Matthews.

Tegenwoordig zijn de overwegingen een stuk pragmatischer. Matthews denkt dan ook dat het voor sommige miljardairs een verstandige beslissing is om een sportclub te kopen. Op die manier kan een rijke zakenman een band opbouwen met de lokale gemeenschap waarin hij actief is.

“Eigenaar zijn van een sportclub is meer dan een prestigeproject of een zakelijk avontuur”, aldus het rapport. “In de VS en in zekere mate ook in Europa is het een kans om jouw lokale gemeenschap op de kaart te zetten; en om een reputatie op te bouwen als diegene die de club succes heeft gebracht.”

Prima manier om te netwerken

En het kan zakelijk gezien ook deuren openen. “Een miljardair vertelde ons dat je een sportclub niet koopt om het financiële rendement”, schrijven de onderzoekers in het rapport. “In plaats daarvan kom je in contact met een reeks bijzondere mensen. Je zit aan een tafel met beroemdheden, sjeiks en grote zakenmensen van over de hele wereld. En je praat alleen maar over voetbal.”

Volgens het rapport zijn de bekendste 140 sportclubs in handen van 109 miljardairs. De gemiddelde leeftijd van deze tycoons is 68. Hieronder een overzicht van de sportclubs die een miljardair als eigenaar hebben:

Screen Shot 2017 10 26 at 10.24.26 AM

Foto: UBS