Dat maakte
het technologiebedrijf dinsdag bekend. Een preview van de nieuwe dienst is
beschikbaar op Outlook.com.
Wanneer de nieuwe dienst officieel wordt gelanceerd is niet bekendgemaakt.

De vernieuwingen die Microsoft doorvoert, zijn niet revolutionair en lijken
bedoeld om de bestaande online diensten van het bedrijf beter te integreren.
Daarmee moet Microsoft beter kunnen concurreren met de kantoorpakketten van
Google en Zoho.

Skype, Skydrive en Web Apps

Zo kunnen gebruikers met de nieuwe e-maildienst van Microsoft gesprekken
voeren via Skype, de internetbeldienst die Microsoft vorig jaar overnam voor
8,5 miljard dollar.

Outlook.com is tevens geïntegreerd met Skydrive, de online opslagdienst van
Microsoft. Gebruikers kunnen foto’s en andere documenten naar Skydrive
sturen om te voorkomen dat hun inbox te vol raakt. Ook Google heeft een
eigen opslagdienst, Drive. Andere concurrenten zijn onder meer Dropbox en
SugarSync.

Ook werkt Outlook.com met Office Web Apps, de online variant van Microsoft’s
Office-pakket. Zo kun je bijvoorbeeld een tekstbestand in de browser
bekijken en bewerken. Zoho en Google beschikken over soortgelijke
functionaliteiten.

Bestaande accounts

Op Outlook.com kun je inloggen met je bestaande Microsoft-account of een
nieuwe account aanmaken. Hotmail-gebruikers kunnen hun huidige account
upgraden naar een Outlook-account. Bestaande e-mailadressen met @hotmail.com
en @live.com blijven werken.

Mensen die een nieuwe account aanmaken kunnen alleen kiezen voor een adres dat
eindigt op @outlook.com.

Merk Outlook

Microsoft denkt voordeel te trekken van zijn merk Outlook, dat in het
Officepakket al een veelgebruikt mailprogramma in het zakelijk verkeer is.
De nieuwe versie van Outlook krijgt een nieuw overzichtelijk uiterlijk,
links met sociale media en toepassingen om junkmail tegen te gaan.

Hotmail was in juni nog steeds de grootste online maildienst met 324 miljoen
gebruikers, of ongeveer 36 procent van de wereldmarkt. Maar de dienst
verliest steeds meer klanten aan Google's Gmail, de snelst groeiende rivaal
met ongeveer 31 procent van de markt. Yahoo Mail blijft constant met een
marktaandeel van ongeveer 32 procent. Ook de opkomst van sociale media werkt
in het nadeel van Hotmail.

"Er is veel veranderd in de laatste 8 jaar en we denken dat het tijd is
voor een frisse kijk op e-mail", zei vice-president Chris Jones van
Microsoft's Windows Live in een toelichting.

Hotmail, gelanceerd in 1996, was een van de eerste online e-maildiensten. In
1997 werd het voor zo'n 400 miljoen dollar overgenomen door Microsoft van
oprichters Jack Smith en Sabeer Bhatia.

Lees ook:

Oprichter Hotmail start gratis sms-dienst

Waarom Google+ een site voor mannen is

Waarom Microsoft achterop raakte

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl