Met goede koffie krijg je je collega’s weer naar kantoor

Terwijl Elon Musk zijn Tesla-teams verplicht om allemaal weer veertig uur per week naar kantoor te komen, zoeken veel Nederlandse managers nog naar de beste strategie voor goed gevulde bureaus. 

Volgens de FNV wil 20 procent van de werknemers het liefst helemaal niet meer naar kantoor. In een onderzoek naar hybride werken geeft 85 procent aan de vrijheid te willen behouden om te bepalen op welke dagen zij op kantoor zitten. En een op de drie zegt van baan te zullen wisselen als ze door hun manager verplicht worden om volledig terug te keren naar kantoor.

Benieuwd hoe je het kantoor weer aantrekkelijk kan maken voor je collega's? Ontdek het in het whitepaper 'Kantoor van de Toekomst'.

Meer dan de helft van de werknemers heeft inmiddels afspraken gemaakt over een minimaal aantal dagen op kantoor. Een goede zaak volgens organisatiepsycholoog Kilian Wawoe van VU Amsterdam.

“Sinds de komst van het internet heeft het kantoor geen functie meer in informatievoorziening en sinds corona weten we dat dat ook voor ontmoeting niet meer zo is, want alles kan online. Maar dat betekent niet dat kantoren overbodig zijn. Mensen komen nog steeds voor inspiratie en verbinding.”

En nee, dat zijn geen 'managementmodewoorden'. Samenwerken gaat vooral om de kwetsbaarsten, benadrukt Wawoe.

“De collega die alleen woont en behoefte heeft aan contact, de junior die het vak leert door met jou mee te kijken en te luisteren. Mensen willen graag ergens bij horen. We ontnemen de jongere generatie de kans om professionals te worden door teveel mensen thuis te laten werken. Het is is onze taak om in die behoefte te voorzien. Terwijl wij als veertigplussers lekker onze werk-privé-balans vieren, verzuipen zij.” 

Communiceer duidelijk wat je van collega's verwacht

Oké. Weer naar kantoor dus. En dat hoeft echt niet weer vijf dagen in de file te zijn, benadrukt Wawoe. Met een paar vaste dagen per week ben je er al. Maar, kijk daarbij naar het belang van je hele team, en niet naar de schooltijden van je kind.

“Leg als manager uit wat je van je collega’s verwacht, daarmee wordt hun rol binnen het team en ook de waarde van samenkomen op kantoor duidelijk. Je hoeft mensen niet naar kantoor te lokken met een flipperkast en een voetbaltafel, of een gym van de zaak. Ze moeten simpelweg begrijpen dat het belangrijk is dat zij op de werkplek hun kennis delen."

Welke elementen maken kantoor wel aantrekkelijk voor werknemers? Download het whitepaper 'Kantoor van de Toekomst' en maak ook jouw werkplek future-proof.

Zet mensen naast elkaar die van elkaar kunnen leren

Veel jongeren en studenten zijn zich niet bewust van wat ze niet weten, dus ze kunnen daar ook geen teamsmeeting voor inschieten. Ze leren juist door met jou bij een salesgesprek te zitten, of door naar twee collega’s te luisteren die discussiëren over een klachtenafhandeling. Het is de verantwoordelijkheid van ervaren mensen om die informatie aan te bieden. Hou op met flexplekken en spelen op kantoor, maar zorg dat je mensen naast elkaar zet die wat van elkaar kunnen leren.

Het gaat niet alleen om jouw bedrijf, maar om het voortbestaan van de hele groep arbeidskrachten. Spreek uit: ‘Ik verwacht van je dat je zoveel tijd steekt in collega’s en in het groepsgevoel. Want als je je realiseert dat je bedrijf in 2060 gerund zal worden door allemaal mensen die nu nog niet voor je werken, dan wil je wel graag goed overdragen wie je bent als bedrijf.”

De magie van een kop koffie

Hoe moet je kantoor er dan uitzien, wil je het toekomstbestendig maken? Vergeet de pingpongtafels en investeer liever in een kwalitatieve en duurzame koffiecorner en een smakelijke lunch, zegt Wawoe.

“Vooral de koffiecorner blijkt een belangrijke plek voor contact. Zelfs in de rij voor een Nespresso leer je iets. Je komt niet alleen voor de koffie, maar ook voor kennis. Je leert mensen kennen en spreekt met iemand die anders net te ver weg zit misschien. Boven een kop koffie ontstaan vaak de mooiste ideeën. Daar kun je geen meeting voor inschieten, die magie is er ineens.” 

De veranderende rol van het kantoor vraagt van ondernemers, managers en teamleiders om opnieuw na te denken over de invulling van de werkplek.

In het whitepaper ‘Kantoor van de Toekomst’ biedt Nespresso je handvatten hoe je werknemers en klanten kan helpen zich welkom voelen en elkaar te ontmoeten. Is jouw kantoor al klaar voor de toekomst? 

Download het whitepaper
'Kantoor van de toekomst'