Altijd al business class willen vliegen maar geen duizenden euro’s over voor een premium ticket? Er is een efficiënte manier om toch die riante stoel te bemachtigen.

De truc komt uit de doos van Gilbert Ott, een frequent flyer en kenner van het doolhofachtige spaarsysteem dat vliegmaatschappijen inzetten. Ott is de man achter God Save the Points. Zijn hele werkende leven draait om minder frequente passagiers te helpen om gratis stoelen in business en zelfs first class te bemachtigen. Hij slaagde er ooit zelfs in om mee te liften op een privétoestel.

“Opwaarderingen zijn doorgaans een combinatie van loyaliteit en het betaalde bedrag”, constateert Ott, hoewel hij dus beweert dat er weg is om die constructie te omzeilen – waarbij je dus niet die duizenden euro’s of gespaarde miles nodig hebt.

‘Ze zoeken vrijwilligers’

Een mooi woord dat hij heeft bedacht is ‘bumpertuniteit’, dat in het Engels beter klinkt: bumpertunity. Het kan namelijk gebeuren dat een vlucht die je geboekt hebt, vol zit door de gewoonte van vliegmaatschappijen om meer tickets te verkopen dan er stoelen op het vliegtuig zijn. “Als de vlucht overboekt is, zal de luchtvaartmaatschappij normaal gesproken vrijwilligers zoeken die het niet erg vinden om de volgende vlucht te nemen.”

De flexibele reizigers krijgen wellicht hun geld terug en het is ook niet ongewoon dat je voorin mag vliegen voor het ongemak. Een voorbeeld: Ott boekte voor 300 dollar een vlucht naar Los Angeles die vol bleek. In ruil voor een latere reistijd zou de vliegmaatschappij hem een bon voor toekomstige tickets kunnen geven, ter waarde van 500 dollar én in business class laten vliegen. “Je krijgt dan meer geld terug dan je voor het originele ticket betaalde en ook een upgrade. Dat is de beste kans als je geen miles of status hebt met de vliegmaatschappij.”

Private jet - Gilbert Ott

Gilbert Ott raadt je aan om flexibel te zijn en goed te kijken naar wijzigingen in de dienstregeling als je eenmaal geboekt hebt. (Foto: godsavethepoints)
Toegegeven, het is absoluut simpeler om een upgrade te regelen als je wél de miles hebt. In dat geval raadt Ott aan om 'vluchten te boeken die onmiddelijke ruimte hebben voor een upgrade'.

"Voordat ik een ticket boek, kijk ik of die vlucht stoelen beschikbaar heeft in business of premium. Zo ja, dan kan ik vaak meteen upgraden. 20 seconden na de reservering bel ik het service centrum en boem: ik ben geüpgrade."

De ouderwetse manier om te bedelen voor een upgrade: begin er niet aan. "Je netste pak en met gips om je been veinzen dat je een gebroken been hebt - dat gaat niet lukken."