In sommige landen moet je voor vrijwel elke snelweg je portemonnee trekken, terwijl je elders gratis kunt reizen. Ook de verkeersregels verschillen per land. Wat staat je in jouw vakantieland te wachten?

Elk land in Europa voert zijn eigen beleid wat betreft tolheffingen en verkeersregels. Het loont de moeite je in je vakantieland te verdiepen voor je je autosleutel omdraait, om onaangename verrassingen te voorkomen.

België en Luxemburg

Op de Liekenshoektunnel na, is België tolvrij. Luxemburg is volledig vrij van tol.

Duitsland

Duitsland is vrijwel tolvrij. Alleen bij de Warnowtunnel bij Rostock en de Herrentunnel in Lübeck moet je de portemonnee trekken. Maar daar dreigt verandering in te komen. In 2016 willen onze oosterburen tolvignetten introduceren.

Een ritje naar de stad is wel wat ingewikkelder. De centra van veel Duitse steden zijn alleen toegankelijk met een groene (en soms ook gele) milieusticker. Het doel van deze Umweltplaketten is vermindering van de hoeveelheid fijnstof in de lucht. Vrijwel alle dieselauto’s met bouwjaar 2006 of hoger en benzineauto’s van na 1993 komen voor zo’n sticker in aanmerking. Voor dieselauto’s tussen 2001 en 2006 kun je een gele sticker aanvragen. Je bent voor een milieusticker circa 15 euro kwijt. Wees er op tijd bij, want de aanvraag neemt enkele dagen in beslag. Je kunt hiervoor onder andere terecht bij de ANWB of de website milieusticker.nl.

Groot-Brittannië en Ierland

Ook in Groot-Brittannië en Ierland zijn tolwegen niet erg ingeburgerd. Je hoeft alleen in de buidel te tasten bij enkele bruggen, tunnels en korte stukken van wegen, waaronder de ringweg rond Londen.

Op een doordeweekse dag Londen bezoeken met de auto is wel een dure grap. Je moet dan 10 pond congestion tax betalen. Laat je dat na, dan riskeer je een forse boete.

Denemarken en Zweden

Wie met de auto naar Zweden wil, moet 43 euro betalen om de Sontbrug over te steken. Caravanbezitters betalen 86 euro. Dit is enkele reis.

De Zweedse hoofdstad Stockholm kent daarnaast ook een congestion tax, maar deze is uitsluitend bedoeld voor auto's met een Zweeds kenteken. Huur je in Zweden een auto, dan is dit vaak bij de prijs inbegrepen.

Denemark kent behalve de Sontbrug nog een tweede tolbrug: de Grote Beltbrug (tussen Fünen en Sjaelland). Hiervoor betaal je 33 euro.

Frankrijk

In Frankrijk zijn vrijwel alle grote snelwegen voorzien van een péage. Daarnaast wordt tol geheven op sommige tunnels en bruggen. Vooraf de tol berekenen kan via de website van de ASFA, de overkoepelende organisatie van de verschillende tolwegbeheerders of de site van Michelin.

Je kunt sinds kort ook een tolbadge aanschaffen, die wordt gekoppeld aan je bankrekening. Passeer je een tolweg, dan worden de kosten aan het eind van de maand van je rekening afgeschreven. Je kunt hiermee ook betalen in 250 parkeerterreinen en garages. De badge kost circa 10 euro. Daarnaast ben je 1,60 euro kwijt voor elke maand dat je de badge gebruikt. Je kunt hem aanschaffen bij de ANWB.

Spanje

Ook in Spanje wordt op de meeste wegen tol geheven. Voor een ritje van de Franse grens naar Barcelona moet je rekenen op circa 16 euro tolheffingen. Reis je door naar Algeciras in Zuid-Spanje, dan staat de teller op 60 euro (120 euro voor een retourtje).

Voor de tolbetalingen gelden drie tariefklassen. Voor een indicatie kun je terecht op de website van de ANWB.
Vergeleken met veel andere landen zijn de toltarieven in Spanje aan de pittige kant, maar dit land beschikt wel over veel gratis 'autovias' die parallel aan de grote snelwegen liggen. Deze zijn vaak wel drukker.

Portugal

In Portugal zijn tolheffingen eveneens ingeburgerd. Veel snelwegen zijn voorzien van een elektronisch tolsysteem. In plaats van slagbomen zijn er detectoren en camera's geplaatst, die je nummerplaat registreren. Deze staan in verbinding met een elektronisch kastje dat vakantiegangers tegen betaling van 27,50 euro borg kunnen huren. Ze moeten hierop een tegoed storten van minimaal 10 euro. Als je Portugal verlaat, krijg je de borg terug.

Italië

Ook in Italië zijn veel tolwegen. Hiervoor gelden vier verschillende tariefklassen. De tarieven zijn er wat lager dan in Spanje en Frankrijk. Wel betaal je het nodige in tunnels en passen.

Oostenrijk

Op vrijwel alle snelwegen in Oostenrijk is een vignet verplicht. De prijs is afhankelijk van de verblijfsduur. Een Autobahnvignet dat tien dagen geldig is, kost 8,50 euro. Voor een kaart van twee maanden betaal je 24,80 euro en voor een jaarkaart 82,70 euro. Zelfs als je tweemaal per jaar naar Oostenrijk gaat (wintersport plus zomervakantie) is deze laatste kaart niet rendabel. Daarnaast zijn er nog enkele andere tolwegen.

Hongarije

Ook Hongarije werkt met tolvignetten met verschillende tijdspannen. Dit is een e-vignet, een virtueel vignet dat is gekoppeld aan je kenteken. Voor een vignet van een week betaal je 12,04 euro. Voor een maandkaart ben je 19,35 euro verschuldigd en voor een jaarkaart 142 euro. Ontbreekt het vignet dan riskeer je een boete van meer dan 300 euro.

Tsjechië/Slowakije

Tsjechië en Slowakije hanteren tolvignetten van tien dagen, een maand of een jaar. In Tsjechië betaal je respectievelijk 12, 17 en 57euro. Slowakije is iets goedkoper.

Zwitserland

In Zwitserland is een Autobahnvignet verplicht. Dit kost 33 euro en is ruim één kalenderjaar geldig. Differentiatie in tijdsduur is dus niet mogelijk, waardoor je voor een korte vakantie een stuk duurder uit bent dan in buurland Oostenrijk.

Polen

In Polen wordt tol geheven op drie autosnelwegen: de A1, de A2 en de A4. Er wordt gewerkt met twee tariefgroepen.

Bijzondere verkeersregels

Behalve in de toltarieven is het ook verstandig je te verdiepen in de verkeersregels. Zo lopen de maximumsnelheden per land behoorlijk uiteen. In Noorwegen mag je op een snelweg maximaal 100 kilometer per uur rijden, terwijl in Duitsland slechts een adviessnelheid geldt (met uitzondering van trajecten met borden met een maximumsnelheid). In Frankrijk geldt voor beginnend bestuurders - ook uit Nederland - een maximumsnelheid van 110 kilometer op snelwegen.

De regels voor kinderzitjes verschillen per land. In Oostenrijk bijvoorbeeld is voor kinderen onder de veertien jaar en korter dan 150 centimeter een kinderzitje verplicht. In Spanje ligt de grens op 12 jaar en 135 centimeter.

Daarnaast kennen veel landen nog specifieke verkeersregels. Zo ben je in Oostenrijk bij files op autosnelwegen verplicht om een middendoorgang vrij te maken voor hulpdiensten.

Veel landen stellen ook eisen aan je bagage. Zo moet je in België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal en Spanje verplicht een reflecterend veiligheidsvest in je auto hebben liggen. Ook een verbanddoos en een gevarendriehoek is in veel landen verplicht. In Frankrijk moet je twee alcoholtests bij je hebben.

Flitspaalsignalering

Radardetectie (met apparaten die signalen van bijvoorbeeld laserguns opvangen) is vrijwel overal verboden. De regels voor flitspaalsignalering (door gps) daarentegen verschillen. In sommige landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zwitserland, is elk apparaat (dus ook je smartphone) dat waarschuwt voor vaste of mobiele meetapparatuur verboden. Zelfs het bezit ervan is strafbaar. Reis je door deze landen, dan adviseert de ANWB om de software op deze apparaten volledig te verwijderen. In bijvoorbeeld België of Oostenrijk daarentegen zijn apparaten die voor flitspaalsignalering gebruik maken van openbare data wel toegestaan.

Boetes

Krijg je een boete, dan kun je de dans vaak niet ontspringen. Veel EU-landen, met uitzondering van Griekenland, Ierland, Italië en Kroatië, kunnen de inning van een geldboete aan Nederland overdragen, mits de boete onherroepelijk is. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verzorgt de incasso.

Brandstofkosten

De prijzen voor benzine en diesel kunnen ook per land behoorlijk verschillen. Denemarken, Finland, Noorwegen, Italië en Groot-Brittannië zijn binnen Europa relatief aan de prijs voor dieselrijders. Met een benzineauto ben je bij onze buurlanden, Denemarken, Finland, Griekenland en Italië vrij duur uit. Oostbloklanden zijn relatief voordelig.

Lees ook

Creditcard en betaalpas op vakantie: dit moet je weten

Je huis verhuren tijdens je vakantie: goed idee?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl