Het gaat goed met het merk Nederland. Hoewel de merkwaarde met ongeveer 1,1 duizend miljard euro sinds vorig jaar niet is gegroeid, is het merk wel sterker geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Brand Finance.

Brand Finance is een onafhankelijk adviesbureau dat zich specialiseert in de waarde die bedrijfsnamen hebben. Ook maakt het jaarlijks een lijst van de merkwaarde van landen.

Dat de Verenigde Staten op die lijst op nummer één staat, is wellicht geen verrassing. Het land heeft een merkwaarde van 25,175 duizend miljard euro en wordt gevolgd door China, met een merkwaarde van 17,677 duizend miljard euro. Op de derde plek in de lijst staat Duitsland. Onze buren hebben een merkwaarde van 4,404 duizend miljard euro.

Nederland staat op de dertiende plek in de lijst, die in totaal uit 100 landen bestaat. Dat lijkt misschien geen hele bijzondere prestatie, maar Brand Finance tekent aan dat hoewel de merkwaarde niet bijzonder groot is, de sterkte van het merk dat wel is. Daarom heeft Nederland vanaf dit jaar een AAA+-status in de lijst, het hoogst haalbare.

Slechts twee andere landen hebben een sterker merk en hebben die AAA+-status ook, schrijft Brand Finance. Singapore heeft het allersterkste merk en Zwitserland staat op de tweede plek. Duitsland en Luxemburg volgen ons respectievelijk op de vierde en vijfde plek.

Opvallend is verder dat de Brexit niet echt goed uitpakt voor de merkwaarde van het Verenigd Koninkrijk. De merkwaarde van het VK kon volgens Brand Finance niet verder groeien door de Brexit en het politieke gesteggel over de uittreding zette ook een rem op de groei van Europese landen. Het VK is van de vierde plek op de lijst naar de vijfde plek gezakt, en heeft nu een lagere merkwaarde dan Japan.

Om de merkwaarde van landen te meten, maakt Brand Finance gebruik van dezelfde technieken die het toepast op het meten van de merkwaarde van bedrijven. Elementen als bekendheid, het investeringsklimaat en de toeristische aantrekkingskracht spelen bij het opstellen van de lijst een rol.

Lees meer over merken: