Saai maar waar: kinderen kopen relatief vaak het automerk dat hun ouders ook al reden.

Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek van wetenschappers van vier Amerikaanse universiteiten, waarover The Wall Street Journal bericht.

Uit het onderzoek blijkt dat de kans dat een kind als het eenmaal volwassen is, hetzelfde automerk koopt als zijn ouders, 39 procent groter is vergeleken met een gelijksoortig kind waarvan de ouders niet datzelfde automerk kochten. Hoe recenter de aankoop van de ouders, hoe groter de kans op aankoop van hetzelfde merk door het kind.

Ook grootouders, neven en nichten en leeftijdsgenoten spelen overigens een rol bij de merkvoorkeur.

Merkliefde in de familie

Het overnemen van de merkvoorkeur was al bekend bij voedingsmerken, maar was nog niet onderzocht voor grote aankopen als auto’s.

Autofabrikanten spelen overigens al in op dit verschijnsel. Niet voor niets hebben ze vaak een heel gamma aan verschillende type auto's. Zo kan een jongvolwassene het automerk van zijn ouders kopen, maar niet precies dezelfde auto. De jongere kiest dan voor een goedkoop 'instapmodel' of een sportievere variant van papa's auto.

Lees ook

Zo voorkom je dat je teveel betaalt bij de garage

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl