De sluimerende concurrentie tussen Tesla en Mercedes-Benz is deze week weer een stuk zichtbaarder geworden.

Op maandag gaf Mercedes een toelichting op zijn plannen om de slag met Tesla te winnen als het gaat om luxe elektrische auto’s.

In een persbericht op de site van moederbedrijf Daimler verklaarde de Duitse autobouwer dat het in zes fabrieken verspreid over drie continenten elektrische auto’s gaat produceren.

Mercedes meldde tegelijk dat het een ‘mondiaal batterijnetwerk’ voor de productie van de accu’s op wil zetten. Mercedes heeft nu vijf batterijfabrieken, de zesde moet in 2018 opengaan.

Daimler kondigde eerder al aan 10 miljard euro te investeren in elektrische auto’s. Met het geld moet elke type Mercedes-Benz een volledig elektrische of hybride variant hebben, tegen de tijd dat het 2022 is. Daarmee lijkt het bedrijf een wat agressievere aanpak te kiezen in tegenstelling tot andere makers van elektrische auto’s.

Daimler bereidt de lancering van de EQ-serie voor met de volledig elektrische EQC SUV, die in 2019 in productie wordt genomen.

Mercedes laat er geen gras over groeien

Waar andere automerken al eerder met ambitieuze plannen kwamen voor eigen elektrische voertuigen, lijkt Mercedes ineens door te willen stoten naar de hoogste troon in de markt van elektrische auto's, getuige het plan om zelf batterijen te produceren.

Een van de sterkste punten van Tesla is dat het bedrijf een eigen batterij-afdeling heeft. Sinds 2013 bouwt het bedrijf aan de zogenoemde Gigafactory 1 in Nevada. Daar worden vanaf 2020 de batterijen gemaakt voor de auto's en voor de Powerwall en Powerpack.

De vroege investering van Tesla in het maken van batterijen wordt gezien als een van de grote voordelen van het bedrijf. Het pakte daarmee al snel een voorsprong op andere autofabrikanten.

De plannen van Mercedes om het aantal batterijfabrieken uit te breiden duidt erop dat het bedrijf vol de aanval wil inzetten op Tesla.

Bovendien, Mercedes produceert al zo'n honderd jaar auto's. Tesla heeft amper twintig jaar ervaring in de business en heeft nog grote problemen om de productie van de Model 3 op te schalen.

De kans is aanzienlijk dat de Duitsers wat betreft productiecapaciteit Tesla vrij gemakkelijk voorbijstreven. Mercedes leverde in 2017 2,3 miljoen auto's af, bij Tesla rolden er dat jaar 101.000 van de band.

LEES OOK: Waarom zien veel elektrische auto’s er zo lachwekkend uit? Deze Duitse professor weet het antwoord