• Mercedes-Benz’s nieuwe elektrische auto reed 679 kilometer op een volledige lading, volgens de Amerikaanse autosite Edmunds.
  • De EQS 450+ verbrak zijn geschatte bereik met 116 kilometer.
  • De beste Tesla, de Model S, kan 652 kilometer rijden op een lading, volgens de Amerikaanse milieu-agentschap EPA.
  • Lees ook: Zo verhoudt de €119.000 kostende Mercedes-Benz EQS zich tot de Tesla Model S

Mercedes-Benz wil de strijd aangaan met Tesla door een reeks luxe elektrische SUV’s en sedans op de markt te brengen.

De eerste tests van de Mercedes EQS, het nieuwe elektrische topmodel, tonen aan dat de Duitse autofabrikant misschien wel opgewassen is tegen het op 1 biljoen dollar gewaardeerde bedrijf van Elon Musk. 

De Mercedes-Benz EQS 450+, een 118.891 euro kostende elektrische broer van de beroemde S-Klasse, legde een indrukwekkende 679 kilometer af in een realistische actieradiustest van de Amerikaanse autosite Edmunds.

De auto overtrof ruimschoots de door actieradius van 563 kilometer, die het Amerikaanse milieu-agentschap had ingeschat. Hij reed daarmee bijna 32 kilometer verder dan de Tesla Model S op papier belooft te doen. De Model S met het grootste bereik is nog niet getest door Edmunds.

De Tesla Model S, tot voor kort marktleider op het gebied van bereik, heeft een EPA-score van maximaal 652 kilometer. Hij werd voorbijgestreefd door de Lucid Air, het eerste voertuig van de startup Lucid Motors. Die auto heeft een bereik tot 837 kilometer. Nu voegt de Mercedes-Benz EQS 450+ zich bij deze voertuigen aan de top. 

Het interieur van de Mercedes-Benz EQS 450+. Foto: Mercedes-Benz
Het interieur van de Mercedes-Benz EQS 450+. Foto: Mercedes-Benz

De Mercedes EQS 450+ is nu de elektrische auto met het grootste bereik die Edmunds heeft getest. Hij verslaat de vorige leider, de Tesla Model 3 Long Range, met 124 kilometer.

Edmunds heeft dus de Model S met het grootste bereik en ook de Lucid Air nog niet getest.

Bovendien heeft geen enkele Tesla die Edmunds heeft getest, het door de Environmental Protection Agency geschatte bereik gehaald, terwijl de meerderheid van de elektrische auto’s van andere merken het ingeschatte bereik hebben overtroffen. 

Verschillende manieren van testen

Nu moeten we wel een kanttekening bij deze vergelijking zetten, want beide manieren van het testen van bereik zijn enorm verschillend.

Het Amerikaanse milieu-agentschap EPA maakt een prognose van het bereik zonder in de auto te rijden. De auto’s worden onderwerpen aan een aantal tests op een rollenbank, waarin dagelijks gebruik wordt gesimuleerd. Deze tests worden vaak uitgevoerd door de fabrikant die ook kan kiezen wie er achter het stuur plaatsneemt tijdens de tests.

De resultaten die de EPA publiceert zijn dus onderhevig aan menselijk kunnen (de ene tester is beter op de rollenbank dan de ander) en wordt gedaan zonder invloeden van weer of temperatuur.

Edmunds pakt het heel anders aan. Een tester krijgt de sleutels voor de testauto, stippelt een route uit in Los Angeles en laat hem zijn gang gaan. De enige instructie die de bestuurder meekrijgt, is dat hij maximaal 8 kilometer per uur sneller of langzamer dan het geldende snelheidslimiet mag rijden. Dat op zich brengt al een hoop variabelen met zich mee, want geen bestuurder rijdt elke keer precies hetzelfde. Daarnaast krijgt een auto met een hoger opgegeven bereik een andere route toegewezen dan een auto met een kleiner bereik.

Ook zegt Edmunds eerlijk dat het geen rekening kan houden met het weer of verkeersomstandigheden die van invloed kunnen zijn op de prestaties van de auto. Het bedrijf wil mensen alleen inzicht geven in hoe een auto presteert tijdens normaal gebruik in de echte wereld.

Bekijk hieronder Edmunds’ huidige EV range leaderboard:


EV Range Leaderboard

LEES OOK: BMW i4 vs Tesla Model 3 – dit is hoe de nieuwkomer zich verhoudt tot de benchmark