De bereikbaarheid van bestemmingen via het hoofdwegennet is in 2015 fors verslechterd. Dat blijkt uit de jaarrapportage van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM), die maandag is gepubliceerd.

In 2015 is het zogenoemde reistijdverlies, een maatstaf voor de bereikbaarheid van bestemmingen via het hoofdwegennet, met liefst 22 procent toegenomen, vergeleken met een jaar eerder.

reistijdverlies

Het reistijdverlies lag in 2015 ongeveer op het niveau van 2005. In de crisisjaren na 2008 was een daling zichtbaar, maar sinds 2013 zorgen files en vertragingen op de snelwegen weer voor meer reistijdverlies.

De belangrijkste reden voor de toename in 2015, te weten 45 procent, komt voor rekening van de avondspits van 16u tot 18u. Ook de ochtendspits zorgde voor een flinke toename van het reistijdverlies.

Veel reistijdverlies op A4 en A2

“Enkele trajecten springen eruit: A4 van Schiphol naar Leiden, A2 van Utrecht naar den Bosch en A12/A20 rond Gouda. Op deze wegen was het reistijdverlies ook in 2014 al toegenomen”, stelt het KIM.

Het instituut noemt een reeks van oorzaken voor de toegenomen drukte op de weg. Zo is het zakelijke verkeer toegenomen door het aantrekken van de economie, en ook de gedaalde benzineprijzen spelen een rol.

Maar een deel van de toename van het reistijdverlies blijft onduidelijk, aldus het KIM. "Het niet-verklaarde deel (9 procent) van de toename van het reistijdverlies kan samenhangen met een grotere gevoeligheid voor lokale veranderingen in het verkeer op het netwerk. Precieze duiding hiervan vergt nader onderzoek"