De Britse regering wil een nieuw soort douane-regeling, als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt. Maar de Britse voorstellen kunnen onmogelijk resulteren in een ongestoorde handel, na de Brexit. Dat stelt een Britse expert op het gebied van douane-overeenkomsten tegenover Business Insider.

Joe Owen is onderzoeker bij het Institute for Government. Hij stelt dat extra douane-controles onvermijdelijk zijn, zodra het VK de interne Europese markt verlaat. Ook als het land onderdeel zou blijven van de douane-unie.

“Zelfs als we in de douane-unie blijven, betekent dat niet dat er geen extra controles komen”, zegt Owen. Dit komt simpelweg doordat er verschillen in de regelgeving gaan optreden tussen de EU en het VK.

Douane-controles na de Brexit

Afgelopen dinsdag publiceerde het Britse Brexit-ministerie een document over de beoogde toekomstige douane-regelingen tussen de EU en het VK na de Brexit.

De Britse regering mikt op een overgangsdeal die moet voorkomen dat de grensoverschrijdende handel stil komt te liggen, als de Britten in maart 2019 de Europese Unie verlaten. Vervolgens moet er een “nieuwe en frictieloze” overeenkomst komen voor de lange termijn. Brexit-minister David Davis hoopt dat die regeling vanaf medio 2019 van kracht wordt.

Volgens functionarissen van de EU kan er geen sprake ziin  van 'rimpelloze handel'  op het moment dat het Verenigd Koninkrijk de interne Europese markt en de huidige douane-unie verlaat.

Onderzoeker Owen bevestigt dat het inderdaad zo is dat de regering van Theresa May nooit tot een 'rimpelloze' overeenkomst kan komen, als het VK inderdaad afscheid neemt van de interne markt en de douane-unie.

"Als bijvoorbeeld de Britse en de Europese regelgeving op het gebied van landbouw en productstandaarden voor auto's uiteen gaat lopen, heb je al een bron voor potentiële belemmeringen en extra douane-controles", aldus Owen. Dergelijke controles kunnen ook problemen geven bij de Ierse grens, omdat het grensverkeer dan gereguleerd moet worden.

In het document van de Britse regering komen twee opties aan bod voor een toekomstige douane-regeling:

    A "highly streamlined customs arrangement" using technology to make the process as easy as possible; and a "new customs partnership with the EU" where the UK would meet the EU's customs arrangements for goods travelling through the UK destined for the continent.

De eerste optie (de "highly streamlined customs arrangement") klinkt als een meer traditionele optie, volgens Owen. Je gaat dan vooral kijken naar hoe het elders geregeld is.

Een "new customs partnership" klinkt daarentegen veel complexer, aldus Owen. "Het is niet duidelijk hoe dat in de praktijk zou werken.