Na twee jaar proberen, staakt de Duitse elektronicaketen Media Markt zijn activiteiten in China. De zoveelste westerse detailhandelaar die zich verslikt in de bikkelharde Chinese markt.

Op 11 maart sluit Media Markt zijn zeven winkels in Shanghai, zo schrijft de
Chinese krant China Daily donderdag.

Eén winkel in Shanghai blijft langer open april als klantenservice, maar eind
april gaan ook daar de deuren definitief dicht.

Een bittere teleurstelling voor de Duitse elektronicaketen. Media Markt betrad
de Chinese markt in november 2010 met grote ambities. De verwachting was dat
het concern binnen vijf jaar meer dan honderd winkels door heel China zou
openen. Maar die voorspelling kwam niet uit.

Enorme concurrentie in China

Het blijkt erg lastig om een nieuw winkelmerk in de markt te zetten in het
land, met name in de elektronicasector, zegt Ben Cavender van China Market
Research Group. De concurrentie van bestaande Chinese retailmerken is enorm.
Bovendien doen steeds meer consumenten hun aankopen online.

Daar komt bij dat het enorme investeringen vergt om een megawinkels in China's
grootste steden draaiende te houden. Media Markt slaagde er niet in om
binnen twee jaar voldoende te groeien om die investeringen te
rechtvaardigen.

Media Markt in China: kijken, niet kopen

Media Markt is niet de eerste westerse winkelketen dat zich terugtrekt uit
China. Het Amerikaanse Best Buy sloot in 2011 al zijn elf winkels. Ook het
Franse merk La Maison en de Amerikaanse speelgoedmaker Mattel probeerden
tevergeefs voet aan de grond te krijgen in China.

Volgens Qi Xiaozhai van het Shanghai Commercial Economic Reseach Center is
Media Markt te laat naar China gegaan. Lokale spelers waren al gevestigd.
Bovendien legden de Duitsers de prioriteiten verkeerd. "De service en
winkelervaring van Media Markt is ongeëvenaard in China", aldus
Qi. "Maar ze vergaten de prijs, hetgene waar Chinese consumenten het
meest op letten bij de aankoop van elektronica."

Consultant Ben Cavender deelt die conclusie. Buitenlandse firma's weten niet
wat de gewone Chinees wil, zegt hij tegen de China Daily. "Bedrijven
kijken vaak alleen naar de operationele kosten. De megawinkel van Media
Markt in Shanghai is een goed voorbeeld", aldus Cavender. "De
winkel kostte veel geld. In de praktijk werd het een showroom waar
consumenten de producten konden zien voordat ze ze online kochten bij andere
winkels."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl