McDonald’s heeft een nieuwe flagship store geopend die meer wegheeft van een Apple Store dan een fastfoodrestaurant.

Met de nieuwe aanwinst maakt McDonald’s een statement over hoe het bedrijf de toekomst ziet.

McDonald’s opende het nieuwe restaurant afgelopen donderdag in Chicago. Het is een glazen gebouw van 19.000 vierkante meter en lijkt op een Apple Store.

En dat is precies wat McDonald’s voor ogen had.

“Met trots openen we dit flagship restaurant dat symboliseert hoe we bouwen aan een beter McDonald’s voor een onze klanten en de gemeenschappen waarin zij leven”, zij Steve Easterbrook, president en ceo van McDonald’s in een statement.

Neem een kijkje in het restaurant:


Hoewel het gebouw erg afwijkt van de gangbare McDonald’s-filialen, zijn de gouden bogen prominent aanwezig in het restaurant dat 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend is.

Foto: McDonald’s

Het restaurant beschikt over een selfservice kiosks, tafelbediening, mobiel bestellen en betalen, en een bezorgservice. Dit zijn diensten die mainstream worden op locaties van McDonald’s in de Verenigde Staten.

Foto: McDonald’s

Tafelbediening en digitaal bestellen zijn onderdeel van McDonald’s moderniseringsprogramma ‘Experience of the Future’. Op dit moment zijn grofweg 5.000 restaurants aangepakt. In 2020 moeten alle Amerikaanse restaurants een metamorfose hebben ondergaan.

Foto: McDonald’s

In een poging het imago van McDonald’s te veranderen, belicht het nieuwe restaurant ook nog iets anders: duurzaamheid. Op de begane grond bevinden zich 70 bomen en zonnepanelen.

Foto: McDonald’s

Het restaurant is ontworpen door Ross Barney Architects uit Chicago. Hoewel niet elk McDonald’s-filiaal er zo ‘classy en glassy’ uit zal zien, vormt de combinatie van meer tech, tafelbediening en een nadruk op duurzaamheid wel een blauwdruk voor wat de fastfoodgigant wil uitrollen in Amerika.

Foto: McDonald’s

Overigens heeft Nederland al sinds 2015 een Apple-achtige McDonald’s op de Coolsingel in Rotterdam. Het gebouw is ontworpen door het Nederlandse bureau Mei Architects en won verschillende prijzen. Media wereldwijd beschreven het als een Apple Store look-a-like.

LEES OOK: We testten 7 ‘unieke’ plaatselijke gerechten van McDonald’s: van Singapore en Japan tot Nederland – zo smaakte het