Wat tot een paar jaar geleden volgens McDonald’s nog praktisch niet te doen was, gaat nu toch gebeuren. De fastfoodketen gaat zijn hamburgers, frieten en milkshakes aan huis bezorgen.

Daarvoor slaat McDonald’s de handen ineen met thuisbezorgketen UberEats.

Het gaat voorlopig om een proef. Bij drie restaurants in Amsterdam kan vanaf dinsdag 6 juni besteld worden. Het gaat om de vestigingen aan de Spaklerweg en Albert Cuyp in Amsterdam en Amstelveen Centrum. Begin juli breidt dat aantal uit naar nog vijf andere Amsterdamse restaurants.

McDelivery

Klanten kunnen via de app van UberEATS het eten bestellen. De bezorgdienst zegt binnen een half uur te leveren. Manu Steijaert van McDonald’s Nederland denkt dat er door bezorging nieuwe klanten bijkomen, al zullen ook sommige bestaande klanten er voor kiezen om te laten bezorgen in plaats van het eten te gaan halen, aldus Steijaert.

De keuze voor UberEats als partner is ingegeven door ervaringen in het buitenland, legt Steijaert uit. “In andere landen werkt McDonald’s al met een bezorgdienst en daar hebben we geleerd dat we niet alles zelf moeten proberen te doen. Door de kennis die UberEats van de logistieke kant heeft, kunnen wij onze kwaliteit garanderen.”

BigMacs, McFlurry's en McChickens thuis laten bezorgen is in landen als Maleisië, Brazilië, China en de Filipijnen al jaren mogelijk. McDonald's bekijkt per land of een bezorgingsdienst kans van slagen heeft.

In september wordt de proef in Amsterdam geëvalueerd. Dan wordt besloten over eventuele uitbreiding.

Koude frieten

McDonald's concurrent Burger King bezorgt haar maaltijden sinds november aan huis. Toen startte een proef bij de vestigingen in Den Haag en Emmen via het platform Thuisbezorgd.nl. Het onderscheid tussen beide rivalen valt met de start van McDelivery dus weg.

In het verleden heeft McDonald's in Nederland wel een test gedaan met thuisbezorging maar dat bracht niet het gewenste resultaat. "Franse Frietjes werden bij deze test niet thuisgebracht omdat deze niet warm gehouden konden worden", viel een half jaar terug te lezen op de site van McDonald's. Het idee werd afgeblazen.

"Alles draait om de snelheid van de bestelling en de kwaliteit van de maaltijd en de bezorging", aldus Marco Knitel, general manager van UberEats Nederland. "Met de combinatie van onze techniek en kennis van de infrastructuur kunnen we de kwaliteit en snelheid van de bestellingen garanderen."

LEES OOK: 10 feiten over de smerig goede marketing van McDonald’s

mcdonald's marketing kinderen fastfood hamburgers