Plastic rietjes bij dranken van McDonald’s zijn binnenkort verleden tijd.

De fastfoodketen wil ze vanaf volgend jaar gaan vervangen in alle Nederlandse vestigingen. Welk alternatief daarvoor in de plaats komt, is nog niet bekend.

De Nederlandse tak van McDonald’s kijk op dit moment naar tests in andere landen, maar wil voor de jaarwisseling de knoop doorhakken.

“Je kunt denken aan rietjes van papier, of helemaal geen rietje”, laat een woordvoerster weten. ”Denk daarbij aan een tuutje zoals bij koffiebekers.”

In het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn ze er al wel uit. Daar introduceert McDonald’s vanaf september papieren rietjes, zo werd vrijdag bekend.

De maatregel van McDonald’s komt in een tijd dat de politiek een einde wil maken aan vervuiling door plastic. In mei heeft de Europese Commissie een wetsvoorstel ingediend voor een verbod op plastic wattenstaafjes, rietjes, wegwerpbestek en bijvoorbeeld ballonstokjes. De lidstaten moeten nog stemmen over de wetswijziging die in juni 2019 van kracht moet gaan.

Rietjes van riet

Business Insider sprak onlangs een onderneemster die al langer tegen plastic afval vecht. Zij is een bedrijf begonnen dat rietjes van riet produceert, dat groeit als kool.

Lees ook op Business Insider

Plastic rietjes verdwijnen op de korte termijn niet op treinstations van de NS, via stationsuitbater NS Retail een van de grootste horecaondernemingen van Nederland. Zo worden de rietjes voorlopig nog bij milkshakes van Smullers meegegeven. Wel hebben Kiosk-winkels onlangs hun plastic roerstaafjes vervangen door houten stokjes.

“Het is maar net aan welke knop je draait”, stelt een woordvoerder van het vervoersbedrijf. NS richt zich volgens hem vooral op hergebruik om afvalproblematiek tegen te gaan. Van alle afval uit NS-treinen en stations moet daarom in 2020 driekwart worden gescheiden.

Daarnaast willen NS en ProRail hun hoeveelheid afval binnen twee jaar met een kwart terugdringen ten opzichte van 2014, toen ze 12 miljoen kilo afval afvoerden.

LEES OOK: Verbod op wegwerpplastic? Dat is goed nieuws voor deze 30-jarige onderneemster die binnen een paar maanden honderdduizenden rietjes van riet verkocht