Betaalgigant Mastercard gaat in Azië een proef starten met de pizza-bestelrobot Pepper. Deze robot zou in staat zijn om menselijke emoties te begrijpen en daarop te reageren. 

Pizza Hut ‘ergens in Azië’ krijgt een bijzondere primeur: hongerige klanten kunnen daar straks bij een robot een pizza bestellen. Met dank aan betaalbedrijf MasterCard, dat een kassa-versie van de robot Pepper gaat testen. De vrees dat talloze bijbaantjes voor scholieren daarmee op termijn verloren zullen gaan, ontkent MasterCard.

Pepper is ‘vriendelijk, innemend en verrassend’, schrijft ontwikkelaar SoftBank uit Japan op de wervende website rond het creatuur. De robots kunnen emoties begrijpen en reageren daarop met vragen en bewegingen. Een Japanse bank gebruikt de robots al om klanten te informeren als ze een filiaal binnenlopen.

Maar tegenover de Financial Times zegt MasterCard dat haar Pizza Hut-test uniek is omdat de klant straks de hele keten kan doorlopen met Pepper, van verwelkomen tot de betaling.

Onschuldig en benaderbaar

Vooralsnog is Pepper toch vooral een gadget. Veel hoger dan een zevende groeper is hij niet en zijn witte uiterlijk moet vooral onschuld en benaderbaarheid uitstralen. Verwacht nog geen taferelen die in een Asimov-roman zouden thuishoren, dus. The Verge maakte jaren geleden al kennis met Pepper en was genuanceerd maar niet onder de indruk van de emotionele capaciteiten.

Toch is de stap naar een robot die dat wél kan wellicht niet zo groot. En dus vervanging van de tieners achter de toonbank. "We proberen niets te vervangen", zegt MasterCard-innovatiebaas John Sheldon tegen FT. "Er zal nog steeds menselijk persoonlijk aanwezig zijn."

"Er is een kans voor operationele efficiëntie... De grotere mogelijkheid draait om de migratie van werknemers naar hoogwaardiger activiteiten gebaseerd op ervaringen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl