Bij het bedrijf verdwijnen driehonderd arbeidsplaatsen omdat het stopt met
korte vluchten binnen Europa. Martinair, dat voor de helft in handen is van
KLM en voor de andere helft eigendom van het Deense transportconcern Maersk,
wil zich concentreren op vracht en intercontinentaal passagiersvervoer.

Een woordvoerder van vakbond De Unie liet weten verbaasd te zijn over
de vertrekregeling, die is aangeboden aan alle werknemers behalve die van de
technische dienst. Volgens de zegsman is wel met Martinair gesproken over
zo’n regeling, maar was er nog geen overeenstemming over de inhoud daarvan.

Volgens De Unie loopt Martinair veel te hard van stapel door het personeel nu
al een brief te sturen over de mogelijkheid voor een vertrekpremie. De brief
zaait onnodige onrust, meent de vakbond. ,,Veel mensen lezen het als een
ontslagbrief”, aldus de zegsman. De Unie praat begin oktober verder met
Martinair over de details van de afvloeiingsregeling.

Martinair benadrukt in een reactie het vrijwillige karakter van de
regeling. ,,Die is vooral bedoeld voor mensen die er al langer over nadenken
om eens wat anders te gaan doen. Misschien kan dit ze bij die keuze
helpen”, aldus de woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl