Sir Martin Sorrell heeft zijn oude bedrijf WPP verslagen bij de overnamestrijd om de Nederlandse producent van reclamecampagnes MediaMonks, zo bleek dinsdag.

Sorrell richtte WPP in 1985 zelf op en bouwde het uit tot het grootste reclamebureau ter wereld met een marktwaarde van zo’n 18 miljard euro. Afgelopen april stapte hij op na tegenvallende resultaten en ophef over buitensporige beloningen; beschuldigingen die hij zelf ontkende.

Zes weken na zijn vertrek richtte Sorrell investeringsmaatschappij S4 Capital op. Via dat bedrijf heeft hij nu ongeveer 300 miljoen euro betaald voor MediaMonks uit Hilversum.

MediaMonks maakt reclame en websites voor onder meer KLM en IKEA. Oprichters Victor Knaap en Wesley ter Haar geven tegenover de NOS aan dat MediaMonks zelfstandig blijft opereren vanuit Hilversum. MediaMonks krijgt zelf een belang van 25 procent in S4 Capital.

LEES OOK: Sir Martin Sorrell: we hebben een zachte brexit nodig en een einde aan de onzekerheid