De modeltreintjes van Märklin zijn vooral geliefd bij oudere verzamelaars. Maar het bedrijf wil nu weer kinderen en jongeren aanspreken, met speciale merken.

Wanneer zijn kinderen opgehouden met modeltreinen te spelen? Denk je aan locomotiefjes en stationnetjes, dan zie je een pensionado bezig in een mini-Alpenlandschap op zolder. Marktleider Märklin lijkt met een ruk wakker te schieten, en zich te realiseren dat zijn klantenbestand over een paar jaar misschien wel is uitgestorven.

“We zijn de kinderen en de jeugd helemaal vergeten”, zegt bedrijfsleider Florian Sieber tegen Der Spiegel. Jarenlang lag de focus op “modelfetisjisten”, voor wie ieder detail moet kloppen.

Product steeds duurder

Daardoor steeg de prijs van Märklin-producten enorm. “Ik moet vandaag de dag 300 onderdelen produceren en assembleren, terwijl de oplagen ieder jaar dalen”, legt Sieber uit. “Dat maakt ons product er niet goedkoper op.”

De treintjes van Märklin zijn zozeer van het concept ‘speelgoed’ losgezongen, dat Sieber over kinderen spreekt als “een compleet nieuwe markt.” Märklin balanceerde jarenlang op de rand van de afgrond, maar werd twee jaar geleden overgenomen door het concern Simba Dickie. Investeringen gaan nu in het jongere segment van de markt zitten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl