Voor een bedrijf dat gebouwd is rond het motto ‘Move fast and break things’ beweegt Facebook niet erg snel als het aankomt op geld verdienen aan zijn chatapps, zei CEO Mark Zuckerberg woensdag.

“Ik zou willen dat we op dit gebied iets sneller bewogen, maar ik ben er zeker van dat we dit uiteindelijk goed doen”, zei hij in een call met investeerders.

Facebook experimenteert al zo’n twee jaar met nieuwe manieren om geld te verdienen aan Messenger, door bedrijven chatbots te laten maken voor de app. Maar de eerste chatbots werkten vaak niet goed en waren ook niet erg nuttig.

Inmiddels pakt Facebook het wat traditioneler aan. Het staat inmiddels bedrijven toe om advertenties te plaatsen in de Messenger-app. Bots spelen een kleinere rol.

Zuckerberg zegt dat het belangrijkste doel voor Messenger is om mensen “op organische wijze te communiceren met bedrijven”. De app, met meer dan een miljard gebruikers, heeft de functionaliteit van bots inmiddels verbeterd en heeft inmiddels ook een manier ontwikkeld voor gebruikers om bedrijven te vinden.

Maar het plaatsen van advertenties is een zekere, stabiele manier om geld te halen uit deze apps. Concurrenten doen het al langer en Facebook laat nu simpelweg geld op tafel liggen, lijkt Zuckerberg te suggereren.

"Dit is een van die zeldzame momenten in het zakenleven waarin je naar berichtenplatforms kijkt en ziet hoe ze geld verdienen in andere delen van de wereld", aldus Zuckerberg. Daarbij doelt hij waarschijnlijk op apps zoals WeChat en Line, die erg populair zijn in Azië.

De Aziatische kans

Zeker, advertenties - zowel binnen Messenger als Whatsapp - zouden een perfect vehikel kunnen zijn voor Facebook om de omzet te laten stijgen in Azië - een markt die voor Facebook nog altijd achterloopt ten opzichte van de VS en Europa.

Facebooks gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) in Azië en het Pacifische gebied in het tweede kwartaal lag op 2,13 dollar, vergeleken met 19,38 dollar in de VS en Canada. Dat cijfer stijgt bovendien veel minder snel dan in de VS: 22 procent jaar op jaar vergeleken met 38 procent in de VS.

FB ARPU

Foto: Facebook

De hoofdprijs in Azië is natuurlijk China, waar Facebook momenteel is geblokkeerd. Een door advertenties gesteunde berichtenapp zou een manier voor Facebook kunnen zijn om die markt te betreden, zonder de commitment aan de vrijheid van meningsuiting uit het oog te verliezen. En als Facebook China niet binnenkomt, zouden berichtendiensten een manier kunnen zijn om te groeien in andere Aziatische landen.

Advertenties binnen berichtenapps zouden ook een betere manier kunnen zijn om omzet te genereren uit gebruikers uit "de rest van de wereld" - een markt die voor Facebook bestaat uit opkomende economieën waar goedkope telefoons en berichtenapps de markt domineren.

Zuckerberg: "Ik denk dat we op termijn beter zouden kunnen dan de huidige generatie berichtenapps, wat betreft het verdienen van geld. Maar op zijn minst biedt dit bewijs dat wat onze logica ook is, iemand heeft het gedaan. En dat biedt ons een zeker zelfvertrouwen."

Desondanks probeert de top van Facebook de verwachtingen te temperen.

Financieel directeur David Wehner benadrukt dat er nog veel dingen onduidelijk zijn als het neerkomt op advertenties binnen berichtenapps - die volgens hem erg verschillen van de advertenties die Facebook nu in zijn nieuwsfeed zet.

En hoewel investeerders kunnen verwachten dat er ergens in de komende vijf jaar geld wordt verdiend aan Messenger, blijft geld verdienen aan Whatsapps 1,2 miljard dagelijkse gebruikers nog een heel ander verhaal, waarschuwen de bestuurders.

"We zitten nog in de beginfase en dat zal voorlopig nog zo blijven", aldus operationeel directeur Sheryl Sandberg.