Mark Zuckerberg heeft vrijdag in een Facebookbericht uitgelegd welke stappen het bedrijf neemt om de overvloed aan nepnieuws op het sociale netwerk aan te pakken.

De Facebook-CEO lijkt te willen aantonen dat de site het probleem serieus neemt, nadat hij eerder het idee dat Facebook een broeinest was voor dat soort berichten, afdeed als “behoorlijk idioot“.

“De problemen zijn ingewikkeld, vanuit zowel technisch als filosofisch oogpunt”, aldus Zuckerberg in zijn Facebookbericht. “We willen mensen een stem geven, wat ook betekent dat je mensen moet laten delen wat ze willen, wanneer dan ooit.”

Hij voegde daaraan toe: “We willen zelf geen scheidsrechter van de waarheid spelen, maar vertrouwen op onze gemeenschap en derde partijen” om te helpen bij het modereren van dit soort berichten.

Zuckerberg noemde vervolgens een aantal oplossingen op waaraan wordt gewerkt:

Betere detectie: betere systemen om te ontdekken wat mensen als nepnieuws willen rapporteren, voordat ze het zelf hebben gedaan. Het moet makkelijker voor mensen worden om berichten als nepnieuws te rapporteren, om zo meer en sneller misinformatie te vinden. Er wordt gewerkt aan verificatie door derden, via "gerespecteerde factchecking-organisaties." Waarschuwingen: Er komen labels voor verhalen die door anderen zijn gerapporteerd als nepnieuws, die worden weergegeven wanneer mensen berichten delen of lezen. We werken met journalisten en anderen in de nieuwsindustrie om betere input te krijgen en om te leren van hun factcheckingsystemen.

Facebook lag de laatste dagen van de Amerikaanse verkiezingscampagne behoorlijk onder vuur omdat het een platform bood voor nepnieuwsartikelen. Veel van die artikelen hadden te maken met de verkiezingen, wat leidde tot het idee dat nepnieuwsberichten mogelijk de verkiezingsuitslag hebben beïnvloed.

President Barack Obama was de afgelopen dagen bekendste criticaster. Hij noemde nepnieuwsberichten op Facebook "een stofwolk aan onzin", en zei later dat verzonnen nieuwsberichten op het internet onderdeel zijn van "actieve misinformatie".

Lees Zuckerbergs Facebookbericht hier >>