De flamboyante ondernemer Marc Coucke werd miljardair door de verkoop van zijn bedrijf Omega Pharma. Nu wil de Vlaming het grootste avonturenpark van Europa in de Waalse Ardennen neerzetten.

“Gouden boy of zakenman, hij heeft altijd een plan.” Om een idee zit zakenman Marc Coucke nooit verlegen, zo bezingt hij zelf ook in zijn schlagerhit ‘Het is weer Couckenbak‘. Het allernieuwste plan van Coucke: het grootste avonturenpark van Europa bouwen in de Ardennen.

De Vlaamse zakenman heeft daarvoor al twee pretparken gekocht in de buurt van Durbuy, in de Waalse Ardennen: Durbuy Adventure en La Petite Merveille. Beide parken zijn inmiddels samengevoegd. Maar Coucke wil verder uitbreiden. Volgens het Vlaamse blad De Tijd koopt hij nu parken, bossen en speeltuinen rond Durbuy op.

Dat moet het grootste avonturenpark van Europa opleveren, waar bezoekers kunnen kajakken, muurklimmen of een tocht door grotten kunnen maken. Ook moet er een groot vakantiepark komen, waar kan worden overnacht in chalets, een hotel of in een indianendorp. Eind juni zouden meer details bekendgemaakt worden.

Van apotheker tot miljardair

Coucke (1965) begon zijn carrière op zijn 22ste, toen hij samen met zijn vriend Yvan Vindevogel Omega Pharma oprichtte. Coucke zou eigenlijk de apotheek van zijn vader overnemen, maar toen hij Vindevogel in militaire dienst tegen het lijf liep, besloten ze zelf shampoo te maken. Die brachten de vrienden via Vlaamse apothekers aan de man.

Omega Pharma is het bedrijf dat Coucke miljardair maakte. Er kwamen, naast de shampoo, al snel andere apothekersproducten bij, en Omega Pharma groeide uit tot een van de grootste bedrijven van België, met een omzet van ruim een miljard euro. In 2014 verkocht Coucke het bedrijf aan Perrigo, een van de grootste Amerikaanse farmaceutische bedrijven. Zelf streek Coucke 1,45 miljard euro op bij die overname.

Een groot deel van dat bedrag investeerde Coucke in bedrijven, vaak in de farmaceutische industrie. Denk aan het Vlaamse Pharco of het Belgisch-Nederlandse Fagron. Maar ook in bouwbedrijf Versluys en drankenproducent Fountain.

Coucke zingt graag een schlager

De flamboyante Vlaming is daarnaast een groot sportliefhebber. Hij stak miljoenen in de wielersport, waar Omega Pharma een paar jaar de naamdrager was van het huidige Etixx-Quick Step, met top-renners als Mark Cavendish, Tom Boonen en Niki Terpstra. Coucke steekt nog altijd geld in de ploeg – Etixx is een van de merken van Omega Pharma.

Maar hij kocht zich ook in bij voetbalclub KV Oostende, dat tot dan toe nauwelijks een club van betekenis is, maar tegenwoordig in de bovenste regionen van de hoogste Belgische competitie meedoet.

Coucke – fervent twitteraar – krijgt regelmatig de lachers op zijn hand als hij verslag doet van de prestaties van zijn club. Zo deelde hij in april voorafgaand aan de wedstrijd van Genk-Oostende een plaagstootje uit aan de keeper van Genk, die de week daarvoor een blunder had gemaakt waardoor zijn ploeg verloor:

Om later sportief zijn verlies te nemen toen Genk met (4-0) won:

Maar als Oostende wél wint, is het feest: Coucke pakt niet zelden de microfoon, en zingt dan een schlager.

Op die manier wist Coucke het voor elkaar te krijgen dat elke supporter het clublied ‘Op de vismarkt’ van de Lucy Loes kent: hij zong het zelf vanaf het veld. “Dat lied wordt elke wedstrijd gezongen, maar drie vierde van de supporters kent de tekst niet”, verklaarde Coucke destijds tegen Het Nieuwsblad. “Zaterdag zal iedereen een blad krijgen met de tekst zodat iedereen die voor eens en voor altijd van buiten kan leren.”

Coucke kocht zich ook bij het Franse Lille OSC in. Ook daar stond hij al snel bekend als de zingende sponsor: hij greep al snel naar de microfoon om een lied in de businessruimte te zingen.

Winnaar van Masterchef

De Vlaming steekt daarnaast heel wat geld in goede doelen. Hij sponsort wetenschappelijk onderzoek naar kanker en krijgt regelmatig brieven van gezinnen in geldnood. Hij leest die dan voor aan zijn kinderen en vraagt of hij ze moet helpen. “Onlangs kreeg ik een mailtje van een gezin dat we gesteund hebben”, zei Coucke vorig jaar in het tv-programma Royalty. “Ze waren voor het eerst met de kindjes naar zee geweest. Ze hadden zich dat nog nooit kunnen permitteren.”

Verder lijkt Coucke vooral te doen waar hij zin in heeft. “Ik probeer zo extravert mogelijk te zijn”, tekende NRC eens uit zijn mond op. Hij zit regelmatig op het terras met een biertje, deed mee (en won!) de Vlaamse versie van het kookprogramma Masterchef en nam zijn eigen schlager op – die natuurlijk over hemzelf ging.

Het grootste avonturenpark van Europa past prima in dat rijtje.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl