Geloof het of niet: mannen kopen meer kleren dan ooit tevoren. Dat doen ze steeds meer via internet. De groei in de online verkoop van herenkleding overtrof die in alle andere categorieën, volgens Amerikaans onderzoek.

De online verkoop van herenkleding nam tussen 2010 en 2015 met 17,4 procent toe. Daaronder kwamen levensmiddelen (16,7 procent), schoenen (13,6 procent) en gezondheidsproducten (13,4 procent). Onderzoeksbureau Ibis World verwacht dat de verkopen de komende vijf jaar gemiddeld met 14,2 procent zullen toenemen.

Onverzadigd

Dat kan er iets mee te maken hebben dat online winkels voor mannenkleren slechts aarzelend het licht zagen, schrijft Quartz. Elektronica waren al vlot op het internet te verkrijgen, en de markt voor fotocamera’s lijkt bijvoorbeeld verzadigd. Bij kleren is dat nog niet zo.

Hypes als de lumbersexual (forse baard, blokjeshemd) tonen aan dat mannen steeds meer interesse in mode hebben. Online winkels spelen daar handig op in.

Persoonlijke selectie

Zo haalde platformsite Farfetch vandaag 86 miljoen dollar aan investeringen op. Farfetch brengt klanten in contact met onafhankelijke modezaken, die persoonlijk kleding voor de klant selecteren. Het bedrijf wordt met de laatste investeringronde meer dan 1 miljard dollar waard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl