Accountants staren zich blind op cijfers en hebben weinig oog voor de belangen van de ondernemer. Dat moet anders, vindt nieuwkomer Manifesto. “Wij kijken niet alleen naar cijfers, maar ook naar de ondernemer en zijn ontwikkeling als mens.”

Oude kringloopmeubels, kamerplanten, ruw betonnen vloer en de leidingen van de airco open en bloot aan het plafond. Het kantoor van Manifesto lijkt uitermate geschikt voor een kekke koffietent, een reclamebureau of een startup gerund door hipsters. Maar voor een accountant?

Dat is dan ook precies de bedoeling. Erik Friedeberg (48), bedrijfsadviseur van beroep, zet zich met Manifesto af tegen de gevestigde orde.

Zozeer zelfs, dat nog voordat zijn bedrijf eind dit jaar officieel van start gaat er bij de beroepsvereniging al een klacht over hem is ingediend. “We zouden niet werken met geaccrediteerde accountants. Onzin, dat doen we wel, we doen het alleen anders. Maar het geeft aan hoe groot de onrust is.”

Manifesto moet in alles anders zijn dan de accountant om de hoek. En daarbij hoort natuurlijk ook echt goede koffie in plaats van een bakje pleur uit een plastic bekertje. Helaas is het koffie-apparaat nog niet geïnstalleerd, verontschuldigt Friedeberg – niet in pak – zich als Z24 zich meldt voor het interview.

Als we in de gezamenlijke bedrijfskantine  van het bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam aan de koffie zitten, barst Friedeberg enthousiast los. Volgens hem is voor veel ondernemers hun accountant een soort noodzakelijk kwaad, een hinderlijke onderbreking van het ondernemen zelf. Maar ja, je komt er niet onderuit.  Je moet nu eenmaal een jaarrekening deponeren en belasting betalen. Dat kan anders.

Geen winstoogmerk

"Wij gaan de ondernemer helpen geld te verdienen, in plaats van dat wij alleen geld aan hem verdienen", zegt Friedeberg. Want dat is volgens hem vaak het gevoel dat ondernemers krijgen als ze het kantoor van hun accountant binnenlopen. Dat gevoel wil hij wegnemen.

Dat is ook de reden dat Manifesto een coöperatie zonder winstoogmerk is: de klanten zijn de baas. De naam Manifesto is ook niet toevallig. Klanten krijgen een door Manifesto ondertekend 'manifest' naast hun contract. "Het is een beetje een parodie op de disclaimer waarin altijd staat wat allemaal niet kan. Wij beloven je te helpen bij het verwezenlijken van je droom."

Cijfers komen vaak veel te laat

Het idee voor Manifesto kwam bij Friedeberg op toen hij voor zijn adviesbureau ondernemers in financiële nood hielp. Het viel hem op dat maar weinig van die ondernemers over actuele cijfers beschikten waar je wat aan had. "Veel mkb-ondernemers krijgen vaak pas twee maanden na het kwartaal een keer cijfers van hun accountant", zegt Friedeberg.

Wat nou als die ondernemer zijn cijfers veel sneller zou krijgen? Dan zouden die cijfers hem kunnen helpen bij het bereiken van zijn doelen, bedacht Friedeberg.

"Wij gaan cijfers op zo'n manier aan die ondernemer presenteren, dat hij er wat aan heeft. Als hij zijn facturen en rekeningen meteen inscant, zorgen wij voor de verwerking. Maar belangrijker, we presenteren alle cijfers die hij kan gebruiken voor zijn onderneming in een scorebord."

Een dergelijk dashboard waarin relevante informatie staat geordend, is overigens allerminst revolutionair, meerdere accountants en adviseurs zijn daar mee bezig. En meer accountants treden op als adviseur. Friedeberg wil verder gaan. Manifesto gaat zich opstellen als coach waarbij ook niet financiële doelen een rol spelen. "Wij willen de ondernemer helpen zijn doelen te bereiken, ook als mens."

Empathische accountant

Natuurlijk zal Manifesto ook zorgen voor een jaarrekening en gegevens voor de belasting aanleveren, maar dat is in feite een beetje bijzaak. Manifesto besteedt de verwerking van alle cijfers van de klant dan ook uit aan wat hij 'de fabriek' noemt.

Kortom Manifesto wil een accountant zijn waar het niet om cijfers gaat. "Daarom wil ik ook een bepaald soort mensen. Ik ben voor Manifesto daarom op zoek gegaan naar een empathische accountant. Nou dat bleek niet gemakkelijk, want 80 procent van de accountants heeft autistische trekjes. Maar ik heb er met Judy een gevonden."

Friedeberg heeft nu nog slechts een tiental pilot-klanten en denkt snel te kunnen groeien en richt zich met name op mkb'ers met minder dan 100 werknemers, inclusief familiebedrijven. Uiteindelijk wil hij er een franchiseketen van maken. Stoffige boekhouders hoeven zich niet te melden. En wat kost dat, een coachende accountant? "Laat ik zeggen, we zijn superconcurrerend."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl