• Droom je als manager van een eigen bedrijf? Je inkopen bij een bestaand bedrijf is een snelle route.
  • Als ondernemer heb je andere kwaliteiten nodig dan als hogere manager.
  • Het is ook goed om te bedenken wat voor soort bedrijf je zou willen kopen.
  • Reken erop dat je bij een management buy-in eigen geld moet inbrengen, naast financiering via een bank.

Na in een periode van tien tot vijftien jaar een mooie carrière te hebben opgebouwd binnen een groot concern begint het bij veel managers te kriebelen. Ze willen zelf de koers bepalen zonder continu verantwoording af te leggen aan een baas. Het zelfstandig ondernemerschap is daarom voor velen een aanlokkelijk perspectief.

Ben je in loondienst, maar droom je van het zelfstandig ondernemerschap? De snelste route is door het kopen van een bedrijf, stelt Brookz, het grootste overnameplatform voor MKB-bedrijven in Nederland. Maar wat komt daar allemaal bij kijken?

Via een zogenoemde management buy-in (MBI) kun je je ondernemersdroom werkelijkheid laten worden. De klassieke MBI-kandidaat is vaak een (voormalig) manager van een beursgenoteerde onderneming of een groter niet-genoteerd bedrijf. Hij of zij is klaar met de vele vergaderingen, de stroperige besluitvorming en het gebrek aan ondernemerschap binnen een grote organisatie en wil zelf aan het roer staan.

De laatste jaren ontstaat er ook een nieuwe groep binnen de MBI’ers. Dan gaat het om oud-ondernemers die hun bedrijf succesvol hebben verkocht. Vaak zijn dit relatief jonge ondernemers die na enkele goede jaren hun onderneming in de etalage zetten, zoals tijdens de internethausse. Na een rustperiode speelt het ondernemersbloed weer op en koopt de ondernemer zich in bij een bedrijf, om de spanning van het ondernemerschap weer te voelen.

Een bedrijf kopen is vaak interessanter dan zelf vanaf scratch een bedrijf starten. Producten, klanten, leveranciers: het is er allemaal al. Het brengt minder risico met zich mee en draagt direct bij aan winst, omzet of het vergroten van marktaandeel.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Hogeschool Utrecht dat twee derde van de overgenomen bedrijven het na de overname significant beter doet. De ideeën en energie van de nieuwe eigenaar hebben een positieve invloed op de prestaties van het bedrijf.

Heb je ook interesse om een bedrijf (gedeeltelijk) te kopen, stel jezelf dan de volgende drie vragen:

1. Ben ik ondernemer genoeg?

Het leiden van een divisie of unit van een groter bedrijf vergt andere kwaliteiten dan het runnen van een MKB-bedrijf. Managen is iets anders dan met je voeten in de klei staan. Bijspringen in de productielijn, zelf op bezoek gaan bij potentiële klanten, in het weekend de administratie bijwerken… het komt bij een MKB-bedrijf allemaal voor. Vraag jezelf af of je hiervoor geschikt bent, op basis van je persoonskenmerken, kwaliteiten en motivatie.

Het is niet onverstandig om jezelf uitgebreid te laten testen door een deskundig bureau. Want ieder mens – en zeker een ondernemer – heeft de neiging zijn kwaliteiten minimaal 25 procent hoger in te schatten dan ze in werkelijkheid zijn. Een second opinion kan geen kwaad, helemaal als je bedenkt dat het kopen van een bedrijf een intensief en kostbaar proces is.

2. Wat voor soort bedrijf past bij mij?

Allereerst moet je goed weten wát je zoekt. Veel aspirant-kopers zoeken in het wilde weg en reageren op zeer uiteenlopende profielen op internet zonder duidelijk plan. Wie niet weet wat hij of zij zoekt, zal het ook niet vinden.

Een andere, veel voorkomende fout is dat zoekers zich te snel vastpinnen op een bepaalde branche of bedrijfsgrootte. De aspirant-koper komt bijvoorbeeld uit de telecombranche en wil koste wat kost een bedrijf in dezelfde branche kopen. Dat lijkt logisch, maar het beperkt ook de mogelijkheden.

Het opstellen van een zoekprofiel helpt je de juiste vragen te stellen en om focus te behouden tijdens het overnametraject. Vraag jezelf af wat voor jou een goed bedrijf is. In welke branche is het actief, om wat voor type bedrijf gaat het (productie, dienstverlenend of handel), en welke omvang moet het bedrijf hebben?

Andere dingen om op te letten zijn de regio waar een bedrijf is gevestigd, de vrije cashflow die een onderneming genereert en de ontwikkelingsfase waarin een bedrijf zich bevindt.

Als je alle zoekcriteria helder hebt en een prioritering hebt aangebracht, dan weet je wat je zoekt. Maar onthoud ook: hoeveel bedrijven er ook te koop staan, de perfecte match bestaat niet. Wees dus ook een beetje flexibel tijdens je zoektocht.

3. Hoe regel ik de financiering?

Een belangrijke vraag is natuurlijk of je de overname van een bedrijf kunt betalen. Reken er tegenwoordig maar op dat je minimaal de helft van de benodigde overnamesom uit eigen middelen moet inbrengen. Want als je zelf niet bereid bent het risico te lopen, waarom zou een bank of een investeerder wel dat risico nemen? Cru gezegd willen ze dat je pijn lijdt als het misloopt, want alleen dan zul je je maximaal inspannen om van het overgenomen bedrijf een succes te maken.

De hoogte van de eigen inbreng is echter relatief. Een koper die met een gouden handdruk, de overwaarde op zijn huis en de verkoop van zijn aandelen honderdduizend euro bij elkaar sprokkelt en bereid is dit volledig in te zetten, zet meer op het spel dan een koper die een miljoen op z’n rekening heeft staan en maar een ton wil investeren. Geen enkele financier zal een koper helemaal leeg willen schudden, maar een koper zal wel een significant deel van zijn vermogen moeten inzetten.

Het kopen van een bedrijf is een spannend, intensief en vaak ook emotioneel proces. Bovendien is het niet in een paar maanden beklonken: een overnametraject duurt gemiddeld een jaar tot anderhalf jaar. De zoektocht naar het zelfstandig ondernemerschap begint met oriëntatie.

Lees meer over het kopen of verkopen van een bedrijf op overnameplatform Brookz.

Brookz is met ruim 30.000 ondernemers, investeerders en adviseurs het grootste overnameplatform van Nederland. Brookz is 100 procent onafhankelijk en brengt sinds 2007 ondernemers, investeerders, financiers en adviseurs direct met elkaar in contact. In de afgelopen 13 jaar zijn er via Brookz ruim 4.000 transacties succesvol tot stand gebracht.