Europese vrachtwagenmakers, waaronder DAF, staan torenhoge boetes te wachten. Volgens de Financial Times zullen de geldstraffen voor kartelvorming, die Brussel binnen een paar weken oplegt, de hoogste zijn uit de geschiedenis van de EU.

De fabrikanten zouden verboden prijsafspraken hebben gemaakt. Ook spanden ze samen om de invoer van nieuwe apparatuur die de uitstoot van hun trucks meet te vertragen. Het kartel zou hebben bestaan uit DAF – een dochter van het Amerikaanse bedrijf Paccar – Daimler, Iveco, Scania, Volvo, Renault Trucks en MAN.

Maximale boete: 10 procent jaaromzet

De Europese Commissie begon enkele jaren geleden al een onderzoek naar de truckproducenten. Als blijkt dat de bedrijven inderdaad onderling prijsafspraken hebben gemaakt, kunnen zij een boete krijgen, die kunnen oplopen tot maximaal 10 procent van de jaaromzet.

De krant Financial Times rekende voor dat het maximale boetebedrag in totaal op 10,7 miljard euro kan uitkomen. De boetes die worden opgelegd zullen daarmee de huidige recordboetes van 1,4 miljard euro die in 2012 aan televisiemakers werden uitgedeeld overstijgen.

Paccar, het moederbedrijf van de Nederlandse truckfabrikant DAF, zette eerder al honderden miljoenen opzij voor een mogelijke kartelboete. Ook de andere vrachtwagenmakers, op Volkswagendochter Scania na, hebben al miljoenen gereserveerd. Klokkenluider MAN zou mogelijk onder een boete uit kunnen komen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl