De rechtbank Limburg heeft Macintosh Retail Group, moederbedrijf van de winkelketens Scapino, Dolcis, Invito en Manfield, uitstel van betaling verleend.

Advocaten John Huppertz en Ben Meijs zijn aangesteld als bewindvoerders, maakte Macintosh bekend.

Het winkelbedrijf had eerder op dinsdag om uitstel van betaling gevraagd, wat volgens Macintosh de enig overgebleven optie was. Vaak is dat een eerste stap richting faillissement. Bekeken wordt nu voor welke onderdelen van de groep een verkoop mogelijk is.

Macintosh meldde maandag dat het bezig was kopers te zoeken voor zijn winkelketens. Het waarschuwde toen al dat die gezien de hoge schuld en slechte marktomstandigheden waarschijnlijk bitter weinig zouden opleveren. Geen van de gegadigden heeft echter een bod op tafel gelegd dat een oplossing biedt voor de huidige situatie

Faillissement Macintosh dichtbij

Uitstel van betaling voor de moedermaatschappij, vaak een eerste stap richting faillissement, is daarmee volgens Macintosh ,,de enig overgebleven optie”. Als de rechtbank die heeft verleend en een bewindvoerder heeft aangesteld, zal bekeken worden voor welke onderdelen van de groep een verkoop mogelijk is.

Volgens een woordvoerder valt niet uit te sluiten dat partijen waarmee eerder is gesproken, zich alsnog bij de bewindvoerder melden. Belangstelling voor losse onderdelen was er wel, maar niet om het hele bedrijf te redden, zei hij. Macintosh telt ruim vijfhonderd winkels in Nederland, België en Luxemburg. Er werken in totaal 5500 mensen.

Om uit de financiële zorgen te komen, verkocht Macintosh de laatste tijd al een aantal bedrijfsonderdelen. Onder meer de Britse activiteiten en de interieurwinkels van Kwantum werden te gelde gemaakt. Eerder had het bedrijf al afscheid genomen van BelCompany en Halfords. De schuldenlast bleef evenwel te hoog.

Met alleen nog schoenenzaken in de Benelux in zijn bezit hoopte Macintosh op een goed najaar. De verkopen in november en de eerste weken van december vielen echter zwaar tegen. Daardoor kwamen ook de verbeteringen die het bedrijf wilde doorvoeren in zijn winkels onvoldoende uit de verf.

,,De huidige situatie is zeer teleurstellend voor alle betrokken partijen'', zei topman Kurt Staelens. ,,Vooral voor onze werknemers, toeleveranciers en aandeelhouders, die ons bedrijf loyaal hebben gesteund in deze moeilijke tijden.''

Kledingzaken hebben het zwaar

Macintosh schaart zich in een snelgroeiende rij kleding- en schoenenverkopers met grote financiële problemen als Ardenberg, Miss Etam, Mexx, Schoenenreus, House of Shoes en Thom Broekman.

,,Het is te makkelijk om het internet de schuld te geven", oordeelt hoogleraar en retaildeskundige Cor Molenaar. Hij rekent voor dat een stijging van de online-aankopen tot 35 procent, nog altijd betekent dat 65 procent van de producten in winkels wordt verkocht. ,,Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen."

Ook ABN AMRO stelde onlangs in een rapport dat de opkomst van internet en de crisis het fysieke winkellandschap geen goed hebben gedaan, maar dat de consument zeker in de winkel blijft komen. ,,Daarvoor moeten de winkelformules wel hun best blijven doen om de consument te verleiden", aldus de bank.

Om de negatieve spiraal te doorbreken, moeten overheden, vastgoedbedrijven en winkeliers samen optrekken. Maar ook moeten winkels bij zichzelf te rade gaan. ,,Vaak voegt bijvoorbeeld jong personeel niets toe. Ze zijn wel goedkoper maar zeker niet deskundiger", aldus hoogleraar Molenaar. Ook zouden volgens hem winkels op zaterdag langer open moeten blijven.

Wel erkent Molenaar dat het aankoopgedrag de afgelopen jaren is veranderd. ,,Het vrij besteedbare bedrag van consumenten ligt nog altijd even hoog als een paar jaar geleden, alleen hebben we meer keuze om het uit te geven. Molenaar doelt onder meer op de opkomst van smartphones, tablets en andere gadgets, waar een groot deel van de huishoudpot aan op gaat. ,,Dan is het logisch dat consumenten voor noodzakelijke aankopen kiezen voor prijsvechters als Primark, Action en Lidl."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl