LVMH, eigenaar van Moët & Chandon champagne, Hennessy cognac en van modemerken Celine, Fendi en Kenzo, zei dat het ondanks ,,de economische teruggang in Europa” vertrouwen houdt in het jaar 2012. Het concern gaf nog geen details over de verkopen van zijn merk Louis Vuitton, dat goed is voor 75 procent van de omzet van de modeartikelen en lederwaren van de groep.

De slechte nieuws kwam gelijktijdig met de voorspelling van adviesbureau Bain & Co dat de wereldwijde omzetgroei van luxe goederen scherp afzwakt tot 5 procent dit jaar vergeleken met 13 procent vorig jaar. Dat komt vooral omdat Chinese en Europese consumenten de hand op de knip houden, zegt het bureau.

Ook het luxe kledingmerk Burberry waarschuwde eerder al voor moeilijker marktomstandigheden wereldwijd en in China in het bijzonder. Maar andere grote producenten als Hermes en Prada zeggen nog geen last te hebben van een afzwakkende vraag naar luxe goederen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl