Randstad heeft met succes zijn bieding op de Amerikaanse branchegenoot Monster Worldwide afgerond, maakte de uitzender maandag bekend. Binnen de aanmeldingstermijn is het bedrijf erin geslaagd om een meerderheid van de aandeelhouders achter het bod van 3,40 euro per aandeel te krijgen.

Daarmee moeten de overige aandeelhouders die hun stukken niet aanboden het ook met die prijs doen, en is het verzet van grootaandeelhouder MediaNews Group gebroken.

Met de overname van de eigenaar van Monsterboard investeert Randstad eindelijk fors in online. Het heeft geen andere keuze.

Vijftien jaar geleden, in het begin van het internettijdperk, begon Randstad met uitgever VNU een prestigieuze internationale carrièresite, Newmonday.com. Het liep uit op een mislukking.

Met de overname van Monster zet Randstad een nieuwe stap om zijn online activiteiten te versterken. In juni nam het ook al het Duitse Twago over, een platform voor freelancers.

Nieuw kunstje

Dit wordt – even los van het Newmonday-avontuur – een compleet nieuwe tak van sport voor Randstad. Voorheen kocht het verwante uitzendbedrijven. Die werden meestal geïntegreerd in een van de hoofdmerken van het concern en maakten zo deel uit van de geoliede uitzendmachine. Inclusief een strakke organisatie, vaststaande werkprocessen en procedures.

Internet is anders. De veranderingen gaan zo snel dat je wendbare bedrijven nodig hebt die continu nieuwe producten uitproberen. Het domste dat een groot bedrijf daarom kan doen is een internetbedrijf opslokken en integreren.

Lees ook op Business Insider

Randstad heeft al bekendgemaakt Monster zelfstandig te laten. Dat klinkt verstandig, maar de grote vraag is nu of het Randstad lukt mee te spelen op de online recruitmentmarkt.

Daar zijn de ontwikkelingen bepaald stormachtig. Het regent nieuwe initiatieven én overnames. Met als klapstuk de overname van LinkedIn door Microsoft in juni; 26 miljard dollar betaalde de softwaregigant voor het sociale netwerk.

Japanse concurrentie

Randstad kijkt goed naar Recruit, een Japanse uitzendgigant. Die kocht onlangs in Nederland USG People, maar is ook actief met een divisie voor online personeelsdiensten. Bekendste merk: Indeed. Recruit kocht vorige maand SimplyHired,  een concurrent van Monster in de VS. Recruit combineert dus klassiek uitzenden met aparte online HR-diensten, met hun eigen merknamen en diensten.

Behalve Recruit vormen ook diverse uitgevers een grote concurrent met hun vacaturesites. Wereldwijd zijn dat concerns als het Zuid-Afrikaanse Naspers, het Noorse Schibsted en het Duitse Axel Springer.

Ieder van hen heeft een land of regio gekozen waar ze marktleider zijn. Zo’n marktleider verdient goud geld, met marges van 50 tot 60 procent. Voor de anderen resteren kruimels.

Monster ontbeert zo’n cashcowpositie; het is weliswaar actief in veertig landen, maar verliest de laatste jaren continu omzet met zijn traditionele online vacaturesites. Niet voor niets was de beurskoers van Monster de afgelopen jaren al fors gezakt. (Zie de vrije val van het aandeel op finanzen.nl.)

Monster – en dus nu ook Randstad – mikt erop dat zijn nieuwe activiteiten zoals TalentBin, een online zoekmethode die het hele internet afgraast en die Monster zelf twee jaar geleden kocht, nieuwe groeikansen biedt. Randstad kan die service straks aan grote klanten ter beschikking stellen. Maar Monster zal zich toch vooral als zelfstandig bedrijven moeten bewijzen.

Gok

Het is een gok van omgerekend bijna vierhonderd miljoen dollar die Randstad nu neemt. Hoe die uitpakt, is niet te voorspellen. Maar Randstad heeft eigenlijk ook geen keuze. ‘Wie de mensen heeft, heeft de markt’ was vroeger de wet in uitzendland. Met andere woorden: je moet goede kandidaten hebben om je klanten direct te kunnen helpen.

Die wet gaat nog steeds op. En iedereen weet dat het klassieke uitzendbureau in het stadscentrum niet meer de weg is om de kaartenbakken te vullen.

Beleggers hopen er vooralsnog het beste van. Sinds Randstad het bekendmaakte Monster over te willen nemen, is het aandeel met bijna 18 procent in waarde gestegen. Na de opening van de beurs in Amsterdam maandag zakte de koers met 0,7 procent, tot 46,88 euro.