• Nederlanders snakken blijkbaar naar een biertje op het terras. Velen willen dat al op de eerste dag van de versoepelingen nuttigen.
  • Als de situatie in verband met corona niet verslechtert, gaan op 21 april de terrassen en winkels weer open.
  • In de eerste maand zullen Nederlanders gemiddeld 70 euro uitgeven aan horeca, blijkt uit onderzoek van Pricewise.

Als het aantal besmettingen met het coronavirus en ziekenhuisopnamen binnen de perken blijven, mogen op 21 april de terrassen en winkels weer open. Waar zullen Nederlanders dan als eerste hun geld aan uitgeven?

Bijna een kwart (22 procent) van de Nederlanders is van plan om al op dag één van de gedeeltelijke horecaopening op het terras neer te strijken, zo blijkt uit onderzoek onder duizend respondenten van consumentenadviseur Pricewise en veldwerkbureau Panel Inzicht.

Het gemiddelde bedrag dat Nederlanders in de eerste maand spenderen op het terras is 70 euro. Maar per generatie zijn er verschillen.

Zo zijn millennials en generatie Z van plan de bloemetjes iets meer buiten te zetten. Zij spenderen een bovengemiddeld bedrag van respectievelijk 75 en 85 euro.

Babyboomers doen het rustig aan en geven met 65 euro het minst uit in de eerste maand dat de horeca open is. Wel snakt iedereen kennelijk naar hetzelfde drankje.

Een biertje staat met stip op nummer één als gevraagd wordt naar welke drank het eerst besteld wordt. Voor bijna een kwart (23 procent) van de respondenten wordt dit de eerste bestelling. Daarna komt een kop koffie (21 procent) en een glas wijn (11 procent).

Vier op de tien Nederlanders verwacht weer meer uit te geven in restaurants, cafés en hotels als die weer open zijn. Sommigen hebben daarvoor een speciale spaarpot.

De bereidheid om te spenderen is goed nieuws voor de horeca die hard is geraakt door de coronapandemie. De omzet van de sector kromp in 2020 met 34 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Koninklijke Horeca Nederland hoopt ook er nog meer in het vat zit op 21 april. De brancheorganisatie sprak met het kabinet over dat mensen onder bepaalde voorwaarden ook weer bij cafés en restaurants naar binnen mogen. Voorzitter Robèr Willemsen heeft daar “een goed gevoel over“.

Sparen voor weekendjes weg

Het was voor bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) makkelijk om te sparen afgelopen tijd. Zo zijn de potjes voor vakanties en weekendjes weg gevuld (30 procent), kleding (18 procent), uitjes (16 procent) en verzorging (9 procent).

Daar staat tegenover dat bepaalde uitgaven omhoog zijn gegaan. Zo gaf een deel (28 procent) meer uit aan boodschappen en thuisbezorgen (27 procent). Huishoudens betaalden ook meer aan energie (36 procent).

Maar wellicht kan er nog meer bespaard worden. Zo kan volgens Pricewise mogelijk de kilometrage van de autoverzekering naar beneden worden bijgesteld als meer wordt thuisgewerkt. Dat levert een lagere premie op.

En als je toch niet op vakantie gaat, dan kan de doorlopende reisverzekering worden bevroren. Het is volgens de consumentenadviseur in ieder geval goed om na de lockdown de vaste lasten opnieuw onder de loep te nemen.

LEES OOK: Blik op je Geld: lage rente feest voor je hypotheek, pijnlijk voor je spaargeld