De groei van het aantal elektrische auto’s met hulpmotor ging hard in 2013. Maar de toename van het aantal oplaadpunten in Nederland houdt daar geen gelijke tred mee.

Dat signaleert het dagblad Trouw maandag.

Mede dankzij de gunstige fiscale voorwaarden voor leaserijders was de zogenoemde plug-in hybride zeer populair dit jaar. Deze elektrische auto’s vergroten de actieradius met behulp van een hulpmotor die op benzine of diesel draait.

Lees ook: Piekje autoverkopen dankzij lage bijtelling leaserijders

Uit cijfers van AgentschapNL blijkt dat er eind vorig jaar 4.348 semi-elektrische auto’s rond reden in Nederland. Eind november dit jaar as dat gestegen tot 15.973 stuks. Ruim drie keer zoveel dus.

Met de groei van het aantal volledig elektrische auto’s ging het minder hard: eind 2012 telde Nederland er 1.910, tegen 3.040 in november dit jaar. Procentueel is dat wel een grote stijging, maar in absolute zin gaat het nog om kleine aantallen.

Om dit alles in perspectief te plaatsen: autoclubs RAI en Bovag schatten de omvang van het Nederlandse wagenpark dit jaar in op 8,14 miljoen personenauto’s. Puur elektrisch en semi-elektrisch zijn hierbij goed voor circa 0,2 procent van het totaal.

Lees ook op Business Insider

Elektrische auto’s en oplaadpunten

Om elektrisch rijden echt een impuls te geven is het van groot belang dat er een breed netwerk van oplaadpalen komt.

En op dat punt gaat het niet hard genoeg, stelt de Stichting E-Laad voor elektrisch vervoer tegenover Trouw. “Het is zeer waarschijnlijk dat het aantal publieke laadpalen in 2014 niet meegroeit met de groei van het aantal oplaadbare elektrische auto’s”, aldus woordvoerder Eric van Kaathoven.

Oplaadpunten: publiek, semi-publiek, privé

AgentschapNL schat dat inmiddels zo’n 10 duizend privé-locaties (huizen, kantoren) als elektrisch oplaadpunt dienen.

Het aantal publieke laadpunten, die 24 uur per dag en zeven dagen per week toegankelijk zijn, lag per november dit jaar op 3.434 stuks, een stijging van 23 procent vergeleken met eind 2012.

Sterker is de groei bij semi-publieke laadpunten, onder meer bij supermarkten. De beschikbaarheid is hierbij afhankelijk van openingstijden. Het aantal semi-publieke laadpunten lag in november dit jaar op 2.882, ruim drie keer zoveel als eind 2012.

Het aantal snellaadpunten, waar accu’s binnen een half uur kunnen worden opgeladen is in Nederland overigens nog zeer beperkt, met 127 stuks in november dit jaar, volgens Agentschap.nl

In verhouding laat het aantal laadpunten hiermee nog flink te wensen over. “In Nederland moeten auto’s vaker dan in andere landen parkeren op de openbare weg en daar moeten ze ook worden opgeladen. Voor ons land is dat de sleutel tot succes”, aldus woordvoerder Van Kaathoven van E-Laad tegenover Trouw.

Lees ook

Drie jaar elektrische auto’s op de weg: dit hebben we geleerd

Auto en trein in 2014: alle veranderingen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl