• De allereerste Lamborghini verscheen in 1974 op de weg. Dit jaar verschijnt er een nieuwe variant.
  • Het is de allereerste keer dat Lamborghini een oud model opnieuw maakt.
  • De Lamborghini Countach LPI 800-4 is een hybride vierwielaangedreven auto met 819 pk. Het eerste model had een 4-liter V12 die goed was voor 375 pk.

Het is de auto die bij veel kinderen uit de jaren 70 en 80 aan de slaapkamermuur hing: de Lamborghini Countach. Het is wellicht het meest iconische model dat de Italiaanse automaker ooit gefabriceerd heeft. Met zijn hoekige design, vleugeldeuren en immense onpraktischheid was het een product van zijn tijd.

Voor Lamborghini was het een doorslaand succes. Het is de auto die het merk het langste in productie had. Pas in 1990 werd de Countach opgevolgd door de Lamborghini Diablo. Tot die tijd bleven er maar nieuwe varianten op de weg komen om de concurrentie voor te blijven.

De Countach bleef onverminderd populair en het model was ook te zien in de tv-serie Miami Vice. Daarin werd-ie bestuurd door een slechterik terwijl Sonny Crockett hem achtervolgde in een Ferrari Daytona.

Nu, ruim 31 jaar na de productiestop, vonden de Italianen het tijd om het oude model te eren met een nieuwe versie. Maar dat doen ze niet zonder belangrijke onderdelen van de rijdende legende op de schroothoop achter te laten.

Niet alle oude technologie is het waard om terug te halen. De nieuwe Lamborghini Countach LPI 800-4, zoals de auto volledig heet, laat zien waar we na ruim dertig jaar auto-ontwikkelingen staan.

We zetten de nieuweling en de oude legende naast elkaar om te zien in hoeverre ze op elkaar lijken. Daarvoor nemen we het allereerste productiemodel van de Countach, de LP400. Dat is immers de auto waar het mee begon.

Het uiterlijk

De vernieuwingen bevinden zich vooral onderhuids. In grote lijnen is het design hetzelfde gebleven. Dat kan ook niet anders, want net als zijn voorganger is de LPI800-4 getekend door designhuis Bertone.

Toch missen er een aantal overduidelijke elementen die juist de oude Countach zo tekenend maakte. Denk hierbij aan het ontbreken van een vleugel (was niet standaard op het eerste model) en lampen die omhoog uit de motorkap vouwen. Beiden zien we niet terug om aerodynamische redenen.

Leuk aan de originele Countach LP400 uit 1974 was dat hij een periscoop had. Omdat het zicht uit de achterkant zo belabberd was, besloot Lamborghini de binnenspiegel via een periscoopconstructie in het dak te bouwen. Helaas is dit ook niet terug te vinden op het nieuwe model.

De kenmerkende vleugeldeuren, hoekige achterlichten en vier uitlaatpijpen maken een retour op de nieuwe Countach. Afbeelding: Lamborghini
De kenmerkende vleugeldeuren, hoekige achterlichten en vier uitlaatpijpen maken een retour op de nieuwe Countach. Afbeelding: Lamborghini

De hoekige luchtgaten en koplampen zijn wel teruggekomen op het nieuwe model, net als de hoekige wielkasten. De agressief vormgegeven achterkant maakt gedeeltelijk zijn retour met vier ronde pijpen en de ietwat driehoekige behuizing van de lampen.

De aandrijving

Onderhuids is er eigenlijk helemaal niets meer te vergelijken met de het oude model. De V12 is er nog, maar dat is het dan ook wel. En eigenlijk is die ook niet meer hetzelfde, want de nieuwe machtige motor krijgt hulp van een elektromotor. Niet dat hij het nodig heeft, maar omdat het kan en omdat hij de prestaties verhoogt.

Overigens staat de I in LPI voor het eerst in de modelaanduidingen van Lamborghini. Het staat voor Ibrido, wat Italiaans is voor hybride.

Voor de volledigheid: LPI staat voor Longitudinale Posteriore Ibrido wat eigenlijk inhoudt dat de motor in de lengterichting (L) van de auto achter de bestuurder is gemonteerd (P) en een hybridecomponent heeft (I). Om het compleet te maken staat de 800 voor het afgeronde gecombineerde vermogen van 819 pk en staat de 4 voor vierwielaandrijving.

Lamborghini Countach vs. Countach. Afbeelding: Lamborghini
Lamborghini Countach vs. Countach. Afbeelding: Lamborghini

Dat betekent dus dat de huidige Countach ruwweg twee keer zoveel vermogen heeft als de originele versie. Ook verdeelt hij dat over twee keer zoveel wielen als zijn voorganger. Het nieuwe model is vierwielaangedreven, terwijl de LP400 alleen aandrijving op de achterwielen had.

Van hybride-aandrijving hadden ze in 1974 nog nooit gehoord, en zelfs in 2021 is het nog niet vanzelfsprekend op alle auto's. En dan zeker niet op de manier waarop Lamborghini het doet. Het merk werkt namelijk niet met een normale combinatie van elektromotor en accu.

De supercarbouwer heeft een eigen systeem dat met een supercondensator werkt wat ook in de Lamborghini Sian werd gebruikt. Deze slaat snel stroom op en kan het ook snel weer vrijgeven. Dat zorgt ervoor dat hij een flinke stroomstoot kan geven aan de 34 pk sterke elektromotor, maar ook dat de batterij bij het afremmen van de auto weer snel opgeladen is.

Het idee van de elektromotor is dan ook niet om er lange afstanden mee te kunnen rijden. Het systeem is voornamelijk geplaatst om de gaten in vermogensoverdracht van de V12 aan te vullen. Hierdoor rijdt de auto soepeler en kan hij veel harder optrekken, omdat het mindere vermogen bij het lagere toerental van de V12 opgevuld wordt met dat van de elektromotor.

Dat resulteert in een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 2,8 seconden. 200 km/u wordt aangetikt na 8,6 seconden en de topsnelheid ligt op 355 kilometer per uur.

De Lamborghini Countach uit 1974 haalt al die cijfers niet. Deze doet de 0-100 km/u-sprint in 5,4 seconden en haalt een topsnelheid van 288 kilometer per uur. Latere modellen van de auto deden dit iets beter. Het feestmodel, de 25th Anniversary, doet de sprint in 4,5 seconden en haalt een topsnelheid van 298 km/u. Maar deze heeft dan ook een 5,2 liter V12 met 455 pk.

Het interieur van de Lamborghini Countach LPI800-4. Afbeelding: Lamborghini
Het interieur van de Lamborghini Countach LPI800-4. Afbeelding: Lamborghini

Het interieur

Als laatste leggen we het interieur naast elkaar. Maar dat is echt een oneerlijke wedstrijd. De originele Countach staat bekend om het krappe, oncomfortabele interieur waarbij je alleen kan schakelen als je krachtige, maar kleine benen hebt en kunt sturen als je een bodybuilder bent. De koppeling was notoir zwaar om in te trappen en de sportwagen had geen stuurbekrachtiging.

In het nieuwe model is daar allemaal niets meer van te merken. Je hoeft niet eens zelf te schakelen als je dat niet wilt. Eigenlijk hoef je nergens meer op in te leveren om in een de nieuwe Countach te kunnen rijden. Sterker nog, je krijgt meer luxe dan een gemiddelde hedendaagse auto heeft. Denk aan een custom leren interieur met alle technische snufjes die je zou wensen afgetopt met een gigantisch touchscreen.

Kortom, de nieuwe Countach mag dan wat visuele gelijkenissen hebben met zijn voorganger, er is weinig over van hetgeen de legende de legende heeft gemaakt. Weg zijn het hoekige en gedurfde design, de brute techniek en de unieke charme die het origineel had. Het is allemaal vervangen door technologische verbeteringen die de scherpe randjes er vanaf hebben gehaald.

Dat wil niet zeggen dat het verleden altijd beter is, want als we moesten kiezen, dan zouden we toch voor de Countach LPI 800-4 gaan. Simpelweg omdat het een makkelijkere auto is om mee te rijden. Achteruit inparkeren zonder uit je auto te moeten hangen is toch wel een pre.

Lamborghini Countach LPI800-4 en Countach LP400. Afbeelding: Lamborghini
Lamborghini Countach LPI800-4 en Countach LP400. Afbeelding: Lamborghini

Overigens bestaat er een reële kans dat je een Lamborgini Countach LPI 800-4 in Nederland op straat tegenkomt. Autovisie weet te melden dat het allereerste exemplaar naar Nederland komt.

Van het nieuwe model worden er in totaal maar 112 gemaakt tegen een vanafprijs van meer dan 2 miljoen euro (exclusief belastingen). Van het origineel werden in verschillende varianten 1.982 stuks gefabriceerd die in 1974 een prijskaartje van destijds ongeveer 65.000 euro hadden.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: Waarom de hybride supercar van Lamborghini slecht is voor het milieu