Opleiders krijgen trainingen vaak niet vol; daar wil Laatsteplekken.nl iets aan doen. Via de site zijn resterende plekken bij cursussen tegen korting te boeken.

Drie jaar lang loopt Paul Schrama met het idee rond om een boekingssite voor cursussen te beginnen. Maar doordat zijn net opgerichte adviesbureau Verschilmaker goed draait, belandt het plan in de ijskast.

Nadat hij zijn eigen bedrijf goed op poten heeft gezet, komt zijn oude idee weer in beeld. Schrama: “Als ik het nu niet doe, gaat iemand anders met het idee aan de haal.” Met twee andere ervaren ondernemers begint hij in september 2014 aan Laatsteplekken.nl, dat sinds vorige week in de lucht is. Z24 sprak met Schrama over zijn boekingssite.

Bedrijf: Laatsteplekken.nl

Wie: Paul Schrama (32), Jur Rademakers (34) en Antwan Rijkers (30)

Wat: boekingsplatform met kortingen voor cursussen en trainingen

Waar: Helmond

Lees ook op Business Insider

Wat is Laatsteplekken.nl?

Schrama: “Bij ons kun je vanaf zes weken voordat de aanmelding voor een cursus sluit, een plek boeken tegen minimaal 20 procent korting. Dat laatste is een voorwaarde van ons. Zo kan de klant een significant bedrag besparen en blijft er voor de opleider genoeg winst over.”

Hoe kwam je op het idee?

“Het idee is drie jaar geleden ontstaan. Ik heb mij de afgelopen jaren verdiept in Neurolinguïstisch Programmeren (een methode tot zelfrealisatie waarbij je de vaardigheden van succesvolle mensen in kaart brengt en aanleert, red). Daar heb ik een trainersopleiding van afgerond en zo ben ik in het wereldje gerold.”

“Ik merkte dat veel opleiders door de crisis moeite hebben om cursussen vol te krijgen. Veel bedrijven hebben het budget voor opleidingen verkleind. Dat zie je terug aan de omzet binnen het niet-bekostigd onderwijs: die is de laatste jaren gehalveerd tot zo’n 1,5 miljard euro.”

“De opleiders werken met een break even-model. Als er bijvoorbeeld tien plekken voor een cursus zijn, zijn ze bij vijf aanmeldingen uit de kosten. Op de laatste vijf plekken maken ze winst. Maar door de crisis werden die laatste plekken niet meer gevuld.”

Wat is jouw achtergrond?

“Ik ben gespecialiseerd in retail en marketing en heb onder meer gewerkt bij Mars en Peijnenburg in diverse functies op de salesafdeling. In maart 2012 ben ik voor mezelf begonnen met Verschilmaker. Daarmee geef ik bijvoorbeeld trainingen aan teams binnen bedrijven, of ben ik sparringspartner voor CEO’s.”

Hoeveel mensen werken er bij Laatsteplekken.nl?

“Wij zijn nu nog met de drie oprichters. Naast mijzelf zijn dat Jur Rademakers, die als Chief Technology Officer verantwoordelijk is voor de techniek, en Antwan Rijkers, die de marketing doet. In de toekomst willen we vooral mensen aannemen voor de klantenservice en administratie. Dat is ons door de opleiders op het hart gedrukt: ‘zorg voor een goede administratieve afhandeling.’”

Hoeveel opleiders zijn er bij jullie aangesloten?

“We hebben nu een dertigtal bedrijven in ons systeem en krijgen er elke dag drie aanmelding bij. Begin juni hopen we de honderd te doorbreken.”

Waarom zou een opleider met jullie in zee gaan? Jullie geven hun cursussen met korting weg.

“Vertrouwen is inderdaad een belangrijk punt. Wij verkopen de cursussen van iemand anders en geven die ook nog eens weg met korting.”

“In Nederland zijn er zo’n 13.000 opleiders. Daar zitten veel eenpitters tussen. Voor die trainers bieden wij een stuk promotie. Zo hebben we bijvoorbeeld Rick de Jong. Hij kent heel veel decimalen van pi uit zijn hoofd en wil daarin de top tien van de wereld halen. Hij geeft ook geheugentrainingen die hij via ons extra onder de aandacht kan brengen.”

Maar grote opleidingsinstituten zoals NCOI ontbreken vooralsnog. Hoe zit dat?

“Vooral kleine en middelgrote partijen zijn enthousiast over ons platform. Hoe groter de partij, hoe groter de stap. Bekende opleiders zijn terughoudend. Ze hebben zoiets van: als die jongens groot worden, dan moeten we meedoen. Maar als we meedoen dan maken we ze sneller groot. We hopen dat gerenommeerde opleidingsinstituten binnen enkele jaren niet meer om ons heen kunnen. Bij Booking.com deed het Hilton ook niet meteen mee.”

“Bovendien voegen we wel degelijk iets toe. De grote opleiders hebben meestal al contracten met de grote bedrijven. Maar wij richten ons specifiek op het mkb tot 300 medewerkers. Wij helpen opleiders met de onderstroom.”

Hoe controleren jullie de kwaliteit van het aanbod?

“We kijken onder meer of opleiders gecertificeerd zijn of lid zijn van een beroepsorganisatie. Ook hebben we reviews op onze site.”

Wat is je grootste zorg?

“We hebben eigenlijk geen zorgen. Alles gaat redelijk soepel. Dit jaar is voor ons een bouwjaar. Het doel is om het aanbod van cursussen zo snel mogelijk te vergroten.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Opleiders dragen een commissie van 15 procent af op elke cursist die ze via ons binnenhalen. Daarnaast vragen we een stukje tijd van ze voor het aanleveren van goede informatie over de trainingen. Het doel is uiteindelijk om jaarlijks tussen de 1 en 3 miljoen euro aan omzet binnen te halen.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?

“We hebben tot nu toe 200.000 euro geïnvesteerd in Laatsteplekken.nl, en dat is allemaal uit eigen zak betaald. Eén van de mede-richters, Jur Rademakers, heeft een aantal homeruns geslagen met bedrijven die hij heeft verkocht. Hij kan in de toekomst ook als investeerder optreden. Wij zijn dus in principe niet op zoek naar financiers, maar als er een partij is die ons kan helpen met schalen, dan staan wij daarvoor open.”

Willen jullie ook naar het buitenland?

“We zijn fucking ambitieus en hebben een plan. En dat is om snel een goed aanbod op de site te hebben. Als het concept in Nederland werkt, dan zie ik geen reden om dat niet in het buitenland uit te rollen. Er zijn al wat url’s geregistreerd.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl