De Nederlandse overheid wil vanaf volgend jaar dagelijks 213 laadpalen voor elektrisch vervoer aanleggen.

In 2030 moeten er 1,7 miljoen laadpalen zijn in Nederland in verband met de transitie naar elektrisch rijden.

De beperkte actieradius van elektrische auto’s is nu nog een reden waarom kopers twijfelen over een elektrische auto.

Laadangst, ofwel bezorgdheid dat je met een elektrische auto stil komt te staan omdat je niet snel genoeg bij een laadpaal bent, moet de komende jaren geen reden meer zijn om af te zien van een elektrische auto. Ten minste, als het aan de Nederlandse overheid ligt.

Het Rijk en de regio leggen samen 30 miljoen euro op tafel voor laadpalen voor elektrische auto’s, vrachtauto’s en zelfs binnenvaart. Volgend jaar moeten er elke dag 213 nieuwe oplaadpunten bijkomen, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Van Veldhoven spreekt van “een stroomversnelling” in de aanleg van een dekkend netwerk van laadpunten. Dat moet ervoor zorgen dat elektrische voertuigen altijd in de buurt zijn van een stopcontact en niet in niemandsland stilvallen.

Lees ook: vanaf 1 juli 4.000 euro subsidie bij aankoop nieuwe elektrische auto

Lees ook op Business Insider

Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto’s in Nederland uitlaatgassenvrij en rijden er naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto’s rond. Dat vergt zeker 1,7 miljoen laadpalen.

Het Rijk trekt daarvoor 15 miljoen euro uit. De zes regio’s waarin bijvoorbeeld de grote steden of de noordelijke provincies samenwerken, leggen hetzelfde bedrag bij. Ze hebben afgesproken samen op te trekken bij de planning van het netwerk en de aanbesteding van opdrachten. Dat moet werk en geld schelen.

Actieradius elektrische auto’s

Bij nieuwe elektrische auto’s die op de markt komen ligt de actieradius bij goedkopere modellen van iets meer dan 20.000 euro rond de 200 kilometer. Bij modellen tussen de 35.000 en 60.000 euro kom je vaker in de richting van een actieradius tussen de 300 kilometer en 400 kilometer.

Business Insider rekende eerder uit hoe de prijs van elektrische auto’s zich verhoudt tot de actieradius per model. Daar blijken behoorlijke verschillen te zijn.

LEES OOK: Zoveel actieradius krijg je voor je geld bij 15 nieuwe elektrische auto’s