KPN presenteerde woensdag zijn kwartaalcijfers. Daarin bleek het aantal
abonnees voor zijn digitale televisie, Digitenne, met 64 duizend te zijn
toegenomen. Inmiddels is KPN goed voor 10 procent van de totale markt en
ruim 20 procent in de markt voor digitale televisie. Vergeleken met 2007 is
sprake bijna 70 procent groei.
In het afgelopen jaar is KPN uitgegroeid tot de grote uitdager van de
traditionele kabelaars. Eén die bovendien een stuk goedkoper is dan naaste
concurrenten UPC en Ziggo. Digitenne kostte 6,95 euro per maand. Ziggo
vraagt 15,90 euro. UPC biedt digitale televisie voor 13 euro aan. Daarvoor
levert KPN voorlopig wel een stuk minder zenders.
Digitenne is per 1 oktober wel iets duurder geworden. Maar 7,50 euro is nog
altijd een stuk goedkoper dan de concurrentie.
Digitenne is nog op een andere manier bedreigend voor de kabelaars: de
digitale televisie van KPN loopt niet door de kabel, maar via een antenne.
Daarmee lokt KPN de televisieklant weg bij de kabel, de enige manier waarop
UPC en Ziggo hun diensten kunnen aanbieden. Met de opkomst van draadloze
internetverbindingen via Wimax, wifi en UMTS, en de enorme populariteit van
de mobiele telefoon, staat daarmee de kabelaansluiting toenemend onder druk.
Nu is Digitenne nog lang niet zover. In het afgelopen half jaar groeide het
aantal abonnees met digitale televisie van Ziggo in absolute aantallen
harder dan KPN. Bovendien hebben de kabelaars de mogelijkheid om hun
bestaande klanten met standaard televisie, geruisloos te laten overstappen.
KPN heeft deze basis niet.
Bovendien is de omzet per klant van Digitenne een stuk lager. En bij
KPN ligt de focus niet exclusief bij televisie. In ieder geval niet in de
mate van UPC en Ziggo. De interactieve diensten die bijvoorbeeld bij UPC
beschikbaar zijn, zijn een stuk verder ontwikkeld dan bij Digitenne.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl